torsdag 30 april 2015

Dyrare än jag trodde

Jag råkade se den här listan idag, nu måste jag bli försiktigare!

Framför allt är det den tredje raden jag tänker på. 1000 kr i böter om man inte stannar vid stopptecken. På väg till stan på cykel passerar jag ett stopptecken i en korsning med flervägsstopp där INGEN cyklist någonsin stannar, men det kostar alltså 1000 kronor att strunta i stoppet.

Jo, jag har stannat där en enda gång när jag råkade komma samtidigt som en polisbil! Vilken ögontjänare!

Cykla mot rött är ännu dyrare, men det gör jag ytterst sällan, eller aldrig kan jag gott säga. Cykla utan lyse gör jag inte heller och dom böterna var alldeles för låga, det skulle ju lätt vara minst 1000 kr. Att inte ge tecken t.ex. kostar 500, där är mitt samvete långt ifrån rent.

Läser jag listan så är bötesbeloppen mycket högre än jag kunnat tro, men hur ofta åker vi cyklister på att behöva betala kan man undra. Men även om risken att åka dit inte är så stor är det dumt att inte stanna för ett stopptecken. Skärpning Örjan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar