tisdag 7 april 2015

Påsk och pånyttfödelse

Sorry, lite seriös idag!

I natt jag drömde något som...
Nu i natten som var hade jag ett drömlikt samtal med två unga killar, möjligen #blogg100-kollegor kändes det som. Vi pratade datateknik förr och nu och jag sa att jag kände mig lite avis på deras möjligheter nu men så sa dom något positivt om mig och mina insatser. "Kom igen - du är inte gammal än" sa dom, så nu på morgonsidan kände jag mig stärkt, inspirerad och lite pånyttfödd.

Pånyttfödelse hör ihop med påsken ändå finns det väldigt få kopplingar på bloggar och i artiklar om ämnet när jag bläddrar på nätet för att få inspiration, kanske i stället det här inlägget kan inspirera någon annan. Påsken 2015 är över och även jag som sjuttioåring i Mitt Ljuva Sjuttital tänker "pånyttfödelse".

Jag tänker inte reinkarnation eller sånt, det bara skojar jag om ibland när jag tänker på vilka egenskaper jag skulle vilja förbättra i nästa liv (och det är många), nej mer pånyttfödelsen här i jämmerdalen som man då och då behöver för att inte köra alltför fast i gamla hjulspår.

Världens första tonåring
Allting numera är så ungdomsfixerat till skillnad! mot förr när det inte ens fanns tonåringar. Vi 40-talister var de första tonåringarna, det var vi som bröt gränserna och kanske det är därför som jag nu som 70-åring reagerar mot ett alltför ensidigt fokus på ungdomskulturen och den negativa attityden mot pensionärer. Jag håller på min generation där jag så här i vår- och påsktider kan känna att jag behöver en pånyttfödelse vad nu det innebär.    

Jag erkänner att det är lite diffust. Nya prylar? Nya kläder? Ja, det kan väl också ge en kick ibland men mer att man rätar på ryggen, tar plats och mår bra. Och glädjas om man nån enstaka gång får lite beröm. Flummigt? Här känner jag att jag skulle kunna skriva en uppsats på flera hundra A4-sidor om livet och hur det är att vara människa, vad jag tycker är bra egenskaper och sånt, hur livet borde levas. En handbok att ha med sig här i jämmerdalen, men det är så många före mig som tänkt samma sak och som både tänker klarare och kan formulera sig bättre än jag så det blir inget med det, däremot hotar jag med att jag regelbundet kommer tillbaka till det ämnet här under min sjuttitalsresa.

För det är ju det som är drivfjädern för mig här i min blogg, hur vi äldre har det och hur det känns för mig att bli allt äldre. Bara det här lilla förvirrade inlägget gjorde att det rört om sig lite uppe på hatthyllan, nu känner jag mig som en ung rebell på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar