fredag 10 april 2015

Lunchrapport

Ett av Västerås mest kritiserade hus, Brasserie Stadsparken, fick det bli för fredagslunchen.


En enkel liten vardagslyx att ta en lunch på stan och samtidigt sätta betyg på trakteringen. Den svarta kuben i Stadsparken har länge stått på listan, nu har vi gjort ett besök.

Insändarsidan har gått varm av alla som upprörts över en svart kub mittemot det snygga Sundinska huset, stilbrott säger man. Men riktigt snyggt säger jag. Man kan väl inte i all framtid bygga i 1850 års stil även om Sundinska är ett snyggt hus som man kan hoppas får stå kvar bra länge.

Brasseriet och maten då. Det är ju ganska litet så vi var tidiga där och fick bord en trappa upp. Riktig god liten grönsaksskål och jättegott bröd att börja med och en god kaka till kaffet efteråt, men själva huvudrätten var ingen höjdare, det spelar ingen roll att dom kallar det "Plat de jour". Grillad fläskkarré milanaise som var lite väl lättgrillad. Jag bytte med Margareta, min var något bättre grillad och inte lika seg som den Margareta fick.

Ungdomsgården revs. 1971 jämnades byggnaden som från början var restaurang med marken.
Rätt trevlig lokal och ännu bättre när man kan sitta ute i Stadsparken, men dom får allt lägga ner lite mer krut på maten, två av fem, mer blev det inte. Jo, 2,5 kan jag kosta på mig, grönsaksskålen med skaldjur var riktigt fin.

Allt kan ju inte bevaras, gamla restaurangen där i Stadsparken var väl för dålig, men tänk om den fått vara kvar. Restaurang som senare blev ungdomsgård där jag själv var på många jazzträffar på 60-talet. Och så 1971 revs det och nu har det alltså till sist blivit en ny restaurang. Där dom borde grilla fläskkarrén lite bättre för 115 kronor per pers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar