söndag 12 april 2015

En kväll till minne av Tomas Tranströmer



Jag såg i bladet att det blir ett program i morgon, 13/4, på Västerås Stadsbibliotek. "En kväll till minne av Tomas Tranströmer".  

Bäst att vara på plats tidigt, det blir säkert knökfullt. Här är min hyllning till Tranströmer som vi här i stan mest ser som Västeråsare. Det var ju här han skrev sina flesta dikter (utgår vi ifrån) och vi har alla en Tranströmer i bokhyllan. 

Men käre Tomas:   

Tomas Tranströmer i all ära
att rimma var inte hans grej
han hade mycket kvar att lära
tom en del utav mig

Men i morrn på Bibblan är nånting på gång
då ska Tranan kommas ihåg
Han ska minnas med tal med musik och med sång
De här raderna blir min prolog

Bibl'otekets hörsal, behövs ingen biljett!    
Mången celibritet pratat där  
Och vore jag inte så blygsam till sätt
Jag nämnde att till och med "Widmark was there" 
   
Maria af Malmborg är en som är me’
hon ska säkert sjunga en sång
Ni minns hon serverade som Desiré
I Goda Grannar på TV en gång


Torbjörn Grass har säkert hand om musiken
Och bra många fler och alla är bäst!
På bibblan i morron blir ingen besviken
En kväll för vår Tomas, nästan en fest

Men Tranströmer fattas, det har blivit ett glapp
Men klart vi får höra hans diktade ord
Halv sju, kom dit tidigt för på luckan blir lapp!
Nobelklass förstås, på mitt hedersord    
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar