fredag 3 april 2015

Kärlekens dag idag

Det är inte bara Långfredag idag alltså. Det är Kärlekens dag också. Något att tänka på!

Jag råkade se på Facebook igår att det då var Världsautismens dag, det var så det började. Jag måste kolla lite mer och kikade lite i listan över speciella dagar.

Att FN har initierat speciella dagar känner man ju till, Minnet av förintelsens offer 27/1, Kvinnodagen 8/3 tex. Dom och några till kunde jag redan, men det finns massor av andra viktiga saker som också är värda en egen dag. 

Några exempel nu i april: Internationella dagen för minröjning 4/4, Världshälsodagen 7/4 Internationella dagen för Moder Jord 22/4.        

Min alldeles egna dag
Längre fram under året ser jag t.ex. 9-10 maj Världsdagarna för flyttfåglarna, 1 oktober Internationella dagen för äldre och 21 november Världsdagen för TV. Ja det finns dagar mot fattigdom, hunger och orättvisor. För solidaritet, för världens berg, mot korruption etc. Kanske kan göra nytta vad vet jag. Speciellt stolt är jag över min egen dag som alltid infaller på min födelsedag 31/5: Internationella dagen mot tobak.

Sen finns det en lite lättsammare lista också, där har Margareta en bra dag på sin födelsedag. Kramens dag infaller alltid 21/1. På den listan ser jag att det i morgon 4/4 är Morotens dag, och 12/4 blir det både Såpbubblans och Linssoppans dag. Svårt att förstå meningen med det, jag får väl läsa på om bakgrunden och förtydliga lite när de dagarna kommer.

Insynsskyddad badbrygga
Massor med märkliga dagar men Kanelbullen 4 oktober brukar jag inte missa. Grynkorven 15 oktober uppmärksammas av oss som gillar Povel Ramel och nu ser jag att jag måste notera 13 juli också, Internationella Rock'n'roll-dagen!

Kanske också 19 juli, Baddräktsfria dagen. Den kommer jag att högtidlighålla oavsett väder från bryggan i Viksbergsån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar