torsdag 9 april 2015

Språkpolis igen. Pettimeter.

Ingen egenskap jag är överdrivet stolt över, men jag är lite av felfinnare av naturen.  Som igår, på rekognosceringstur i ett köpärende som jag har anledning att återkomma till i sinom tid fick jag ett informationsblad i handen. Inom 5 sekunder hade jag sett det första felet och 10 sekunder senare det andra. Förtroendeingivande?

Korrekturläsare må vara ett trist jobb, men innan man trycker upp ett informationsblad där fakta är så viktiga... Det ena felet var en viktangivelse 10 gånger så tung som den rätta vikten och i det andra fallet var extrapriset i fet stil rejält mycket dyrare än det ordinarie priset. Det var lätt att se att det här var feltryck, men varför trycker dom inte om ett sånt här faktablad, det kan väl inte bara vara jag som sett felen? Och finns det fler fel i broschyren?

Häromdan på Actic var det samma sak. Det första jag såg innanför dörrarna på gymmet var en textad affisch med ett erbjudande av något slag, men det enda jag såg var ett stavfel mitt på affischen. Ögonen fastnade direkt där och likadant var det för en tjej i träningsgruppen som stod där bredvid mig. "Jag ser bara stavfelet"  ojade hon sig och jag höll med och så stod vi en stund där och beklagade oss för det här med stavning. "Jag är latinare" sa hon "och bland det värsta jag vet är dom där som börjar en mening med "och"" fortsatte hon. Då rundade jag av samtalet och påpekade att vårt pass nog började snart, för just det fenomenet är jag inte så noga med här i mitt sjuttital.

Nej, jag är inte petnoga med min egen stavning och gör säkert massvis med fel när jag skriver snabba, dagliga ofta oöverlagda inlägg och språkregler ändras ju också över tid. "Vart bor du" som ungdomarna säger, när blir det accepterat?

Men uppenbara faktafel i ett faktablad kan väl aldrig vara OK? Och därmed basta.

En tjej som kom från Poltava
Var inte så haj på att stava
När till mamma hon skrev
Det så olyckligt blev
Brevet hamnade i Okinawa

Förlåt, det var en fånig limerick, men jag kan sämre.

1 kommentar: