fredag 17 april 2015

Det sämsta jag är på

Fredag och träning på Kristiansborg. Cirkelträning för seniorer, ATC = Actic Training Circuit. Nu är träningen avklarad och helgen kan börja.

Det är rätt tufft. Efter en stunds uppmjukning kör vi 8-9 olika stationer med ett par minuter på varje station. En paus i halvtid sen kör vi ett varv till. Hela tiden peppade av rockmusik, och idag hade vi Tina som instruktör. Fredrik kör på lite annat sätt och Simon har sitt sätt.

De flesta av oss är i åldern 65-75 och vårt pass är tillräckligt tufft för att folk långt yngre än vi kan få hyfsad träningsvärk. Jag kan inte låta bli att tänka på mina föräldrars generation när dom var i den här åldern, det är en himmelsvid skillnad.

Några övningar är jag hyfsad på och nu vet jag att det går att bygga muskler även vid 70, jag borde tagit en bild på mina biceps men det blir lite skrytigt, jag avstår. Armarna är OK, benmusklerna och konditionen är förstås bra, ryggen behöver jag träna mer men det jag är urusel på är den minst ansträngande övningen. Det är samtidigt en av de viktigaste för oss i åldern runt 70 och uppåt: Balansen!

Stå på ett ben i 30-60 sekunder, kanske böja och sträcka lite på benet, lyfta armarna över huvudet... Helt omöjligt för mig! Viktig övning och det skulle jag kunna träna på 10 gånger om dan hem i lägenheten. Jättesvårt. Vissa dagar klarar jag uppåt 15 sekunder, medan Margareta och några till i gruppen lätt klarar en minut.

Titta långt fram, spänn av - man får många bra tips och ändå är det här det jag har svårast att lära mig. Stå på ett ben och titta på TV kanske är bra så man glömmer vad man gör.

Jaha, kanske nån tänker, inte undra på att han druttade på näsan flera gånger förra året, och det kanske hänger ihop även om jag inte tror det själv. Men vad vet jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar