måndag 20 april 2015

Jordskott är slut.

Jordskott på SVT hade vi sett fram mot ända sen i somras, vi visste att den skulle börja visas i februari.

Inspelad i Sala-trakten var det förstås spännande att se om man skulle känna igen sig och vad serien skulle handla om. Efter första avsnittet var jag lite besviken, det där var egentligen inte min tekopp, gränslandet mellan det som är verkligt och övernaturligt är normalt inte något jag gillar. Men så fortsatte vi att titta och jag tyckte mer och mer om alla figurerna även om en del scener var lite väl läbbiga, men då fick jag hålla Margareta i handen.

Och när man blev van med det övernaturliga blev det helt OK. Jag har ju läst en hel del av Murakami. han rör sig ju också i olika världar. Jag ger mig!                          

Inspelningen i somras var förstås uppmärksammad i Sala och fortsätter det nästa sommar så blir väl det så här somrarna fortsätter i Silverhöjd/Sala, att det är normalt att det sitter s.k. kändisar på Johanssons Café alltså. En bra sak är att vi äntligen förstått var Kalkbrottet ligger, det populära badet som vi hört tals om men aldrig varit vid. dit blir det nog folkvandring till i sommar, men törs man bada där? Risk för att man blir bortrövad? Och törs man bada i våran å eller törs man ens plocka lingon ute på Älgudden längre?

Jordskott ska visas i England har jag läst och säkert i andra länder också. Det är slut på den stilla småstadslunken i Sala nu, i sommar väller Jordskottsturisterna in! Och vi ska själva gå på de Jordskottsvandringar på inspelningsplatserna som jag sett att man planerar där i Silverhöjd alternativt Sala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar