måndag 4 maj 2015

Sala, silverstaden guld värd

Den här fotovinkeln tröttnar jag aldrig på
och inte heller tröttnar jag nånsin på att bada i ån 
Det var ingen tillfällighet att vi hamnade i Sala för vårt fritidshus, vi hade så mycket kopplingar till Sala så det var helt naturligt. Nu bor vi nästan lika mycket i stugan i Sala som i lägenheten i Västerås.

På väg hem från senaste Salaturen i går stannade vi som vanligt vid "Miljöstationen Omstart" och slängde våra sopor. Finns lättillgängligt överallt i Sala, men vi tar alltid den nere vid infarten till Måns-Ols. Sen tog vi bakvägen den här gången, Gruvvägen, bort till Västeråsvägen och det var då vi sa till varandra att det är fantastiskt fint i Sala.

Just den där vägen förbi Måns-Ols och förbi badet i Långforsen och förbi alla nybyggda villor är bland de finaste vägar jag vet. Nerförsbacke när man kommer från andra hållet är den också extra fin på mina joggingrundor.

Bilden lånad från fotosidan.se
Gröna Gången med bron där den döda kroppen i Jordskott kom flytande kommer fram till sjön just där, och där kan man ta en fin promenad ned till centrum men med bil kom vi i stället genom det välskötta gruvområdet i Sala Silvergruva. Över Herr Stens Botten går det linor och repstegar nu och där var det full aktivitet av äventyrslystna och lite sugen blev jag att prova att hänga i linor över gruvhålet. Inte är man väl för gammal vid 70?

Stugan i Stentorpet är ju inte spektakulär, men vi har sängplatser för minst 12 personer, i nödfall uppåt 15, det är vi stolta över. Och den är verkligen ett andningshål med sjöarna och skogarna tätt in på, tjädern som jagar folk på skogsvägen, tranorna som varje år häckar vid mossen och hägern som numera övervintrar i åkanten. Änderna trivs på bryggan och lämnar sina spår och det finns gott om fisk i ån när barnen vill meta.

Och en aktiv idrottsförening med populära tävlingar som tex Silverman och nu om några veckor ett nytänkande "Sjö till sjö", simma och spring. Passerar oss i Stentorpet, då ska jag stå och heja!

När jag tittar på planer på stans hemsida ser jag många bra planer på förbättringar t.ex. i den populära Stadsparken och tom Coop Extra, vår mataffär, får sig just nu en total "makeover" så det känns som det händer en del i Sala. I lagom fart. det är ju en liten stad.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar