torsdag 21 maj 2015

Sala är en liten stad men ändå...

Jag hämtade grus idag, och strax efter mig i kön stod en ung kille med sitt släp. Mens vi väntade på Bengan som skulle komma och lasta åt oss började vi prata förstås.

Hyrsläpet från OK, 201 kr för 3 timmar  
Han var uppvuxen i Viksbergs skola alldeles bortom kröken, höll ofta till här i Stentorpet som grabb, det ligger på vägen till badet i Silvköparen. Vi hade gemensamma bekanta där runt Viksberg och jag uppdaterade honom på det som hänt sen han flyttade därifrån för 15-20 år sen. Margareta hade jobbat ihop med hans mamma fick jag reda på när jag kom hem och vi hade en samfällighetsfest just hemma på hans gård för rätt länge sen. Han var nog bara en lite parvel då, men lite kul var det väl, han var säkert med på festen. Nu hade han nyss köpt ett fritidshus nedåt Västerås just vid sjön dit jag ofta cyklade och badade som grabb och dit jag ofta tog bilen och badade senare när mina egna barn var små.

Snart är det min tur. Ett lass grus 0-18 för 300 kronor 
Tiden gick så vi ringde till sist och frågade varför ingen ville hjälpa oss med grus och jord - och hoppla! vi hade båda råkat åka till fel adress! Jag tog häng på killen, han hittade till de rätta stället där vi fick vår kärror lastade, han fick jord och jag grus. Men visst var det lyckat att båda körde fel men fick en massa gemensamt att prata om.

Det har hänt en gång förut när jag på Arlanda råkade komma i slang med en tjej från Sala som som barn och ungdom hade sprungit här på Stentorpet just på vår gård och kände alla här i kring, Gunnar uppe vid dammen, Ove med bina m.fl. Lite lyckat, så himla ofta pratar jag inte med Salabor var dom är uppväxta och det finns ju många väderstreck runt Sala, men så är det runt Stentorpet dom har rört sig dom jag kommer i slang med.              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar