lördag 23 maj 2015

Kreativt och nytänkande

I väntan på täten 
"Ö till Ö" känner man till, den där populära tävlingen i Stockholms Skärgård, men här i Salatrakten är det dåligt med öar, då var det fiffigt att köra med "Sjö till Sjö" i stället.

I augusti kör IFK Sala med Silverman, det är också lite kreativt med egen variant av Ironman med egna distanser, en tävling som bara blir allt mer populär.  

Och någon i IFK Sala fick tydligen en ny snilleblixt och idag var det premiär, världspremiär till och med? Men det har ju varit ovanligt kallt ett tag så man bestämde inte förrän i går kväll om loppet skulle kunna köras eller inte. 15 km löpning och 3,5 km simning och 10-11 grader i vattnet!

Ett mixedlag ledde med 2 minuter till tvåan
Världspremiär och så går loppet just här förbi oss i Stentorpet. Man måste tävla två och två och jag fick inte med mig Margareta som partner i mitt lag så jag ställde inte upp i loppet och åkte runt lite på cykel i stället och kollade och pratade med folk. Och fick höra att det är svårt ibland att få tillstånd till cykelgrenen i ett triathlon, det skulle vara en av anledningarna att IFK Sala provar den här tuffa varianten som säkert kommer att bli en återkommande tävling.

Historisk mark. Här gick världens första
Sjö till Sjö!   
Jag kom i slang med en tjej som hade sin mamma med i tävlingen och hon berättade lite om regler och sånt för mig. Olika typer av våtdräkter, godkända utrustningar etc. 20 lag ställde upp och det var imponerande att se när dom kom upp ut vattnet vid Silvis och utan att tappa två sekunder bara sprang vidare ner mot Långforsen och sista simsträckan. Tjejen jag pratade med lovade att ställa upp i mitt lag nästa år, men tyvärr tappade jag bort hennes telefonnummer...

Premiärloppet gick tom över våra broar, men det var bara i år. Det var vägarbete på den planerade vägen, men visst var det kul att världspremiären av Sjö till Sjö gick just förbi oss. Redan i sommar ser jag att flera andra klubbar tagit upp den här idén som dom kreativa i IFK Sala hittat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar