torsdag 7 maj 2015

Fredsdagen. 70 år idag och jag var med!

Ja jag slängde inte konfetti på Kungsgatan, jag firade med lite extra välling hemma på Vegagatan 7 B i Västerås.

Född en vecka innan Dagen D och nu innan jag hunnit fylla ett år fick jag vara med om krigsslutet, det var mycket som hände under det där året. I ärlighetens namn har jag själv inga minnen, men hur upplevde mina föräldrar det där året? Ja, hela kriget förstås, sånt kan fundera över men det är för sent att fråga. Ransoneringskorten fanns kvar ända in på 50-talet, så dom minns jag och även som liten grabb hörde man om Marshallplanen och sånt och inte så konstigt att vi gillade USA så skarpt då under efterkrigstiden. En tanke slog mig att för mig i alla fall sitter inte 7/5 i ryggmärgen, inte ett datum som jag alltid kan. Inte som Dagen D, Nobel, Kvinnodagen, FN-dagen och några till. Men nu ska jag memorera 7/5 till tidens ände.      

3 decimeter i diameter.
Så nu på 70-årsdagen skulle jag vilja fira lite extra, men den råkar infalla på en "två-dag" så max 600 kalorier har jag att festa på så det blir ingen bakelse, inte ens kanelbulle. En extra apelsin blev det i stället. En halv.

Så fick jag just idag efter tre dagars grävande bort den första roten från buskaget som ska bort här i stugan, det var skönt. Det var nog den värsta roten, den som gjorde mest motstånd men den fick ge sig till slut.

Efter avslutade fredsförhandlingar där roten hamnade på brasan så fortsatte firandet i Viksbergsån där jag tämligen svettig tog årets för mig första dopp. Hyggligt varmt i vattnet, 10 grader i alla fall.  
                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar