torsdag 7 maj 2015

Jag blir aldrig vegetarian

Stackars Lisa tänker på lammet  
Det är ett hedervärt ställningstagande det där att bara äta vegetariskt, men det blir aldrig så för mig, det är för mycket man missar då tycker jag, som den där Janssons frestelsen jag nämnde i går. En vegetarisk Jansson, kan det vara nåt? Vegetarisk skinka? Inte ens stekt strömming?    

Vi har ett par stycken vegetarianer i klanen och några bekanta också som inte äter kött och det är ju till 100% deras egna, som sagt hedervärda beslut vilken orsak man än må ha. Nån tycker bara synd om djuren, nån har hälsoskäl och för nån är miljön viktigast.

Bildresultat för frukterian
Vilken middag för en fruktälskare!
Jag som gillar grönt har inga problem med att äta grönsaker och vi har ofta helt vegetariska dagar utan att vi direkt tänker på det. Och vi har ju alla läst så många samstämmiga rapporter om att rött kött och cancer hänger ihop så det är inga problem att dra ner på sånt, men nog unnar vi oss en köttbit ibland.

Det största problemet med att vara vegetarian tror jag är att man måste tänka så mycket på mat och jag är för okunnig och för ointresserad av matlagning  för det. Jobbigt att hitta på recept och se till att man får i sig rätt näringsämnen och så. Och så får man säkert alltid förklara för andra varför man inte äter vad som helst. Frukterian skulle jag hellre kunna bli, att bara äta färsk frukt, men det är nog ännu jobbigare med att se till att man inte missar viktiga näringsämnen.

Ett litet udda argument mot att bli vegetarian man läser ibland är att det blir ju synd om kossor och grisar om vi slutar äta upp dom. Ingen bonde skulle väl hålla såna djur bara för sällskaps skull så då behövs dom inte längre.

Så jag äter gärna en tomat men jag blir aldrig vegetarian på heltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar