onsdag 27 maj 2015

Fönstret åt gården

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv tagit initiativet till att tvätta fönster. Det är säkert nödvändigt någon gång då och då, men att man tar tag i det bara för att det är nån timmas lucka  en vardagseftermiddag, det skulle jag aldrig få för mig. Jag tar hellre en kopp kaffe.

Rent fönster
Vi hade tvättdag igår och det engagerar jag mig alltid i, men mens tvättmaskinerna tvättade och torkskåpet torkade blev alltså också fönstren tvättade den här gången. Min insats blev bara att bistå med ett fönster som fastnade i fönsterramen på ett lite konstigt sätt men sen passade jag på att sitta vid skrivbordet och snegla ner på gården nu när det blev klar sikt. Ja, det var inte så dålig sikt före heller, men lite klarare blev det allt.  


Utanför mitt fönster blommar kastanjen sen har jag utsikt över takåsarna på Karlsdal där det aldrig händer något spännande. Nedanför på gräsmattan brukar barnfamiljerna hålla till på filtar, men det är ju lite kallt än. Så mycket mer spännande brukar det inte vara. Då hade James Stewart och Grace Kelly det lite mer omväxlande i Hitchcockfilmen "Fönstret åt gården". Dom fick ett mordfall på halsen, det vill jag helst slippa, men nåt lite spännande nån gång kunde det väl få vara. Några grabbar som spelar boll åtminstone.

Där ligger den mystiska granen.
Sen har jag bra uppsikt över radhusen med både balkonger och inglasade uteplatser men jag ser sällan nåt liv där. Man tycker nästan att man borde lära känna några i radhusen, vi bor ju så nära, men dom är aldrig ute. Det händer för lite spännande saker här på Karlsdal. En trädgårdsfest kunde väl nåt radhus kosta på sig så man kunde sitta och reta upp sig på alltför hög musik.

Men kolla! Nu ser jag en sak jag kan reta upp mig på i alla fall. Närmsta radhuset har en vissen julgran kvar i trädgården. Alltid något, vad kan det tyda på för karaktärsdrag. Jo förstås att jag borde ägna mig åt något nyttigare än att sitta och spana på grannarna, men radhusgrannarna då? Slarvrar? Nej, det är säkert hedervärda människor som bor där med lite för mycket att göra bara, dom har väl bara glömt granen där lika glömska som jag är. Eller ligger det nåt spännande bakom det här? Helt vanligt är det ju inte med en julgran i maj. Intressant.

Det här kommer jag fortsätta att bevaka.  

2 kommentarer:

  1. Spännande värre........men använd ordet medans istället för mens.....
    En gång tidigare lade jag märke till att du använde detta ord och då började du en mening med
    Mens jag väntade på.......eller hur du nu skrev. Jag studsade till...kanske för att jag är kvinna
    men jag gillar att följa dina funderingar över livet om vad som händer och inte händer!

    SvaraRadera
  2. Bra kommentar. Jag försöker inte skriva 100%-igt grammatiskt korrekt, mer åt lite halvt talspråk, men det är ju dumt att skriva sånt som irriterar min lilla läsekrets.

    SvaraRadera