onsdag 13 maj 2015

Gruppträning är positivt

Alla är bra på nånting, alla har nån styrka som dom kan malla sig med. Jag också.

Här i min egotrippade roadmovie får man ta vara på sånt man kan skryta med, och jag inga problem med att strunta i Jante och i stället säga som det är: Jag är bäst i klassen på armhävningar!

Det här klarade jag inte när jag var hälften så gammal som jag är nu. Hur många armhävningar jag gör på cirkelträningen hos Actic kvittar och jag vet att man inte ska jämföra sig med andra, men det ligger i vi killars natur att kolla hur man ligger till mot andra. Det är några av tjejerna som är riktigt giftiga och armstarka, inte minst Margareta, såg jag idag när jag var så där löjligt barnslig och höll hela tiden koll på armhävningsstationen. Alla, ALLA, gjorde sina armhävningar med knäna i golvet, alla utom hr Widmark. Jag var bäst!

Att jag sen är sämst i klassen på att stå på ett ben är ju lite trist, det måste jag träna mer på men armstyrkan är riktigt OK. Lyfter hyfsade vikter med både biceps och triceps, godkänd i situps och plankan men armhävningar... Oh la la!

25-50 år är nog bästa åldern
Det är träningen i grupp som är det helt avgörande. Inte gjorde jag såna här framsteg när jag tränade på egen hand tidigare där på gymmet. Och det ger ju lite funderingar om min löpträning. Till 95% eller mer springer jag ensam och är uppe i tre kvarts varv runt jorden nu, 3000 mil. Det är klart att jag skulle varit med i en löparklubb, sprungit med andra, fått tips av andra, utmanat andra, tävlat mot andra, fått stryk för det mesta men kanske också vunnit nån gång.

Fredrik, vår Actictränare är tillbaka på tisdag efter ett träningsläger på Fuertoventura. Han är elit men det finns träningsresor för amatörer också. Det är klart att jag skulle ha unnat mig en sån resa när jag började träna, men jag är ärlig, nu skulle jag bli en alltför udda fågel på en träningsresa. Det här var för sent påkommet, jag kom inte att tänka på det här förrän idag, men när jag med sån elegans gör mina armhävningar allt bättre så är jag i alla fall glad för det lilla, gruppträningen hos Actic.

Nu har jag bokat in träningspasset nästa tisdag då är en solbränd och vältränad Fredrik är tillbaka.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar