torsdag 26 maj 2016

Surfande på cykel

Igår blev det ett inlägg om att hänga med, men en del moderna saker som alla gör är bara dumheter. Borde delvis vara straffbart!

I min ungdom hade vi Tok-Paul, Tok-Björn och några till. Senare minns jag Spanjoren och Vandraren m.fl. Dom där som gick runt på stan och pratade för sig själva. Muttrade. Höjde rösten ibland.  Det är dom jag tänker på när jag ser folk gå och prata för sig själva med mobilen i handen.

Godkänt mobilpratande
Första gången jag tänkte på hur dumt det ser ut var på semester i Rom 1994. Italienare gillar att hänga med i moderna trender och det var väldigt nytt då med mobiler - alla i hela Rom hade skaffat mobiler och  babblade högljutt och mallade sig att dom var moderna. Jag själv hade ingen då, jag blev väl avundsjuk eftersom jag minns det så tydligt. Men det såg lika dumt ut då som nu.

Men då för tjugo år sen var det bara prat och samtal, det var inte så farligt, nej det är förstås knappandet på Facebook och sånt som nu är extra dumt när man irrar runt på stan med noll koll och går in i en stolpe, krockar med folk eller snubblar omkull. 

Men inte heller det är väl så himla farligt, ser mest dumt ut, men behöver jag prata, messa eller Facebooka på stan ställer jag mig i ett hörn och fixar det akuta.

Nej det som är riktigt, riktigt dumt och som borde vara straffbart är dumheterna att cykla med en hand på styret (i bästa fall) och mobilen i den andra och sköta knappandet och surfandet i hög fart mitt i trafiken. Där händer det allvarligare olyckor berättade man på TV, tom dödsolyckor har hänt. Men straffbart? Ja, i Danmark som vi tycker är så liberalt kostar det 1.000 kr att surfa och prata i mobilen på cykel! I Tyskland kostar det 230 kr. När blir det straffbart i Sverige?   

Heja Danmark och Tyskland och andra länder som ligger före oss!     

Dag 87 i #blogg100  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar