tisdag 17 maj 2016

Första intrycket är inte alltid rätt

Man har ju hört så ofta hur viktigt första intrycket är. T.ex. bestämmer man sig visst på sekunder om man gillar en människa eller inte, är det inte så det sägs. Men jag är skeptisk...

Juli 2015
Det var i juli förra året jag först såg vårt nya grannhus som nu börjar stå färdigt. Naturligtvis gick folk i taket, första intrycket var "gräsligt fult" och det blev insändare i massor och kommentarer på Facebook, nästan allt gick ut på att det var gräsligt, omdömeslöst och liknande.

Maj 2016
Nu har det gått snart ett år och folk flyttar in vilken dag som helst och nu finns det annat att skriva insändare om. Första upprörda intrycket om det gula och röda huset har lagt sig och jag blev nog också lite tveksam först men ändrade mig snabbt. Nu tycker nog de flesta som jag gjort nästan från första början. "Snyggt med lite färg" ändrade jag mig snabbt till då sommaren 2015 och så tycker nog de flesta nu.

Uppställda på torget innan dom spreds i stan 
Det som upprör oss västeråsare nu är rådjuren i Stadsparaden. "Vad är det här för dumheter, bort med eländet" är nog den mest vanliga åsikten. Men rådjuren gillas av alla barn.

Reklamjippo med vårt landskapsdjur målade och tillpiffade av lokala konstnärer och kanske jag lyfte på ögonbrynen när jag först såg dom men det tog inte lång stund innan jag var positiv.

No big deal - nu finns rådjuren runt om i stan och barnen klänger och rider på dom. Får det gå lite tid så avtar nog också de negativa insändarna.

Så det går allt att ändra första intrycket. Tror jag

Dag 78 i #blogg100    
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar