söndag 29 maj 2016

Snillen spekulerar

Några av mina FB-vänner gillar att lösa små matte-problem som snurrar runt på på Facebook.

Det kan ju vara kul att visa att man räkna, men när kompisen aldrig räknar rätt, vad gör man? Det har ju inte jag med att göra så jag har aldrig brytt mig tidigare, men igår kunde jag inte låta bli. Några fler bekanta försökte också lösa talet igår med samma dåliga resultat. Vi jobbade ju ändå i databranschen.
Svårt? Ska fråga Ellen...

Hade det funnits Pisa-rapporter om utbildningsläget från 50-60-talet så hade det nog inte varit hävliga resultat då heller om man ska döma efter mina kamraters mattekunskaper. Eller är det ens matematik? Mer bara räkning.

Svårighetsgraden på talen då? Några exempel:

3 + 3 x 3 + 3 - 3 = ?

30 + 30 × 0 + 1 = ?

Svårt nog tydligen. Hur det står till med matten här i läsekretsen ska jag inte fråga om, men svara gärna. Igår gav jag till slut upp och erbjöd mina kamrater en sommarkurs i grundläggande räkning eller OK då, matematik , det var tre mot en.

Men så i dag på söndagsmorgonen var det två för mig okända personer som rättade mina kamrater och gav samma svar som jag. Det tog nog bättre för nu har den lilla diskussionen på Facebook avstannat, och jag ska försöka låta bli att lägga mig i fler gånger.

Dag 90 i #blogg100

4 kommentarer:

  1. Bra Bettan. Du har nog begåvade föräldrar....

    SvaraRadera
  2. Vadå? 3+3 ggr 3 +3-3= 6ggr 3 = 18
    30+30ggr 0 + 1 = 60ggr 0 = 0 +1=1
    Svar 18 o 1
    eller Örjan hur ska de´t va???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rätta är allt 12 o 31. Vi tar det på sommarkursen. Välkomna!

      Radera