lördag 21 maj 2016

Mitt ljuva sjuttital

Googlar man på "Mitt ljuva sjuttital" får man förstås upp min blogg och dessutom en gammal artikel från DN Kultur från -92. Plus en länk till Magnus Uggla, men både DN och Uggla har den där korrekta, tråkiga stavningen "sjuttiotal". Sjuttital ser snyggare ut tycker jag.

Googlar man på "Mitt ljuva sextital" kan man läsa att det är herrar Benny Andersson och Björn Ulvaeus tillsammans med Stikkan Andersson som ligger bakom den titeln och sången och att Agneta Fältskog spelade in den 1980. Under Abba-tiden alltså.

Det hade jag ingen aning om, jag tänkte bara på Brita Borgs inspelning från 1969, det var den sången och just stavningen utan "O" jag blev inspirerad av när jag valde min bloggtitel inför mitt 10-årsprojekt, så det var allt lite tanke bakom det valet av namn. Kul sång, och jag sträcker på mig att jag på köpet har hamnat i så här fint sällskap.

"Men är det egentligen så himla ljuvt att vara sjutti år?" var det en av mina #blogg100-kollegor som frågade en gång. Hon som frågade var nästan lika gammal som jag och tyckte det var rätt tradigt åtminstone i hennes blogg som oftast var drabbad av skrivkramp. Ja, man får väl skarva lite, det är förstås inte alltid ljuvt, och kanske ett och annat inlägg här i bloggen inte borde blivit skrivet, men jag är inte så nogräknad. #Blogg100 har bara några veckor kvar men "Mitt ljuva sjuttital" rullar på i åtta år till så jag fortsätter att skarva!

   

Dag 82 i #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar