fredag 13 maj 2016

Kopia eller original

Har man läst Gomorra om den hänsynslösa Camorran i Italien så vet man vilken kriminalitet som hänger ihop med kopior av kläder och annat. Likadant eller värre i Kina. Men var det en kopia jag köpte när vi var i Peking för nu 11 år sen?  

Alla i gruppen såg fram mot att handla på "kopiemarknaden". Jag har glömt vad den hette, men det var ett herrans liv därinne. Unga, påstridiga försäljare och massor av köpsugna turister.

Hugo Boss till höger
Jag tyckte det var lite obehagligt därinne, för hur billigt och lockande än allting var så tänker man på barnarbetare, unga kvinnor inlåsta i fabriker. Flickor som lämnat sina barn hemma hos föräldrarna på landsbygden och nu jobbar långa, långa dagar i nån förort till Peking utan fritid och under minimilön. Och feta herrar gör sig stora vinster och blir miljonärer på skumraskaffärerna. Det är så jag tänker.

Men hur det nu var så hamnade jag den gången i ett bås och köpte mig en jacka, Hugo Boss stod det på etiketten. tysk kvalitet.... 300 kronor. "Kostar 10 gånger så mycket i Europa" minns jag att säljarn sa.

Just samma år inför resan då till Peking hade jag köpt en jacka på Naturkompaniet hemma i Västerås, Haglöfs, och den kostade säkert ett par tusen.

Nu igår plockade jag fram min Hugo Boss från vinterförvaringen i källaren och min Haglöfs hänger framme året runt, båda jackorna är alltså från 2005, 11 år gamla! Båda är felfria och har använts flitigt. Haglöfs må så vara, men Hugo Bossen... Kopior brukar väl innebära sämre kvalitet i material och arbete, men den här kopian håller stilen efter 11 år!

Så är det egentligen en kopia, eller är det tysk kvalitet? Må vara hur det vill, och jag har väl inte ett så fläckfritt leverne att jag inte kan stå ut med att bära en kopia. Den kinesiska unga flickan gjorde ett bra jobb, men jag fortsätter att vara negativ till kopior och att understödja kriminalitet, inget jag skryter med om jag köper märkeskläder hutlöst billigt.

Och jodå, jag har köpt en och annan jacka senare förstås, men lite kul med dom här två i min basgarderob, båda från 2005!

Dag 74 i #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar