fredag 24 oktober 2014

Politik här i bloggen

Allting är ju politik sägs det och här i bloggen är det självklart att jag av och till tar ställning i politiska frågor. Ibland lite ytligt som visar att man inte läst på riktigt och där man avslöjar sin okunnighet, men det är OK.

Under de senaste åtta åren har det väl varit lite väl mycket tjat om pensionärsskatten och pensionen i allmänhet. Lite meningslöst men rätt skönt att få klaga lite, och det är en manna annat också jag varit upprörd över, Läxrut och Rut för att blanda drinkar t.ex. Maud Olofsson var en politiker jag inte orkade med och det gav några blogguppslag. Men nu då, vad ska jag gnälla över den här mandatperioden.

Ja, pensionsfrågor kan väl ha en plats i fortsättningen också och hittar nya regeringen på något dumt kommer det bli ett och annat inlägg här, men S+Mp ska få en tids smekmånad och nog var det mycket som var bra i den här regeringens första budget även om jag har inte orkat sätta mig in i allt. Men satsningar på skolan, vård och miljö låter bra. Och pensionärsskatten ska börja justeras.

Institutet i Istanbul.
Medelhavsinstitutet i Istanbul
Det man saknar ibland är de där kafferumsdiskussionerna där man kunde testa sina argument och munhuggas hetsigt ibland och nån enstaka gång sakligt med sina arbetskamrater, men nu har man ju som tur är Twitter i alla fall. I morse såg jag något intressant där som jag sen fick lite mer förklarat av Anders. Han var upprörd över en post i budgeten och jag ska sätta mig in problemet lite mer men spontant är jag beredd att hålla med honom. Regeringen kommer att lägga ner tre Medelhavsinstitut som vad jag förstår nu har stor betydelse för samhällsvetare, språkforskning och arkeologer läser jag. En blunder skriver Ulf Bjereld som alltid har bra åsikter, en som jag har förtroende för.  Och småpengar i sammanhanget, 22 miljoner uppdelat på två år.

Det här ska jag läsa mer om och med så här lite på fötterna gick jag genast med i Facebook-gruppen "Rädda Medelhavsinstitutet". Anders ska få berätta mer, men jag kan inte acceptera vad som helst av herr Statsminister Stefan Löfven.      

    
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar