lördag 25 oktober 2014

Man vänjer sig

Den där låten av Kjell Höglund är fortfarande en höjdare. Han hade många succéer men den här tröstlösa låten var en av hans största. Längesen jag såg honom på stan, han gifte sig härom året och håller sig kanske mer hemma nu.

Williamsburg, NY, i går kväll
Att jag kom att tänka på den titeln var hälsningen jag fick i natt från min hejarklack som redan är på plats i New York. Man vänjer sig. Det är så självklart nu att få en bild och en liten text på Facebook när som helst och varifrån som helst, inte ett bara vykort som kommer fram efter 3-4 veckor. Ungdomar som är uppväxta med Sociala Medier vet ju inte om något annat men själv tänker jag ofta vilken skillnad det har blivit och hur fort jag vande mig med det här. Nu en helt självklar infrastrukturkanal för kommunikation i dagens samhälle (så seriöst det låter, men det är ju så det är).

För min 10 års-horisont för den här bloggen känns det bra att av och till göra en summering hur jag använt en Sociala Medier-kanal senaste veckan, jag speglar min Facebook den här veckan så tar jag en annan kanal en annan gång. Så har jag lite att jämföra med om 3-6-10 år, har det kommit något nytt då, eller har det tagit slut?

OK, vecka 43 år 2014, var en rätt normal vecka. Jag lägger inte ut speciellt många inlägg själv på Facebook, det brukar inte bli mer än ett i veckan eller så och den här veckan länkade jag till inslaget på den här bloggen där jag skrev att Jan Malmsjö hade ringt. Det är klart att man vill göra sig lite märkvärdig när det hänt något ovanligt. Veckorna innan var det några bilder fån återträffen med mina IBM-kamrater.

Så fick jag en ny FB-vän av misstag, men rätt kul. Jag tryckte på fel knapp när jag kollade ett inslag om vår gamla hobby, Square Dance, och fick på köpet en ny FB-vän i Ryssland. Inte ens 30, boende i Murmansk och har hon har lagt ut en hel del fina Square Dance-filmer som är kul att kolla. Hon är vän med en massa svenska och utländska callers så jag kan gott stå på hennes lista jag också. Kanske jag kan rycka in på en dans däruppe i Murmansk om dom blir danssugna.

Så fick jag själv en vänförfrågan av en utländsk dam som jag tackade nej till för hon verkade bara samla på snygga killar och jag tyckte inte jag platsade. Vänförfrågningar från okända är väldigt väldigt ovanligt, har nästan aldrig hänt mig tidigare under de sju år jag varit med på FB. Jo en gång var det en dam som samlade på killar som hette Örjan men henne strök jag också.

Annars läser jag dagligen inlägg från mina FB-vänner och inlägg i grupper och sidor jag prenumererar på. Åkes dotterson hade gjort mål för Montana (ishockey), "Inte rasist, men" gjorde nya avslöjanden om Sverigedemokraterna och när VSK spelar bandy får man liverapporter på FB och flera dagliga inlägg om New York-maran trissar upp stämningen inför vår resa till New York nästa vecka. Mycket "roliga klipp" cirkulerar på FB, och ett och annat sånt tittar jag på gärna nostalgiska som idag ett klipp från en snöig bandymatch från 1971 då Snoddas sjöng Hadderian i pausen.

FB-kampanjen för att bevara Medelhavsinstituten har rasat under veckan och verkar ha gett resultat, blir nog kvar. Och så har jag bidragit med några inlägg hos Rock Everybody på Facebook. Gjort lite reklam för en Beatlesshow bl.a.

Jo mycket cirklar kring Facebook, senaste nytt i informationsfloden med de senaste kommentarerna, mobilen åker upp bra många gånger om dan när det plingar till. Kan man klara sig utan? Jo, säkert men man vänjer sig.

                
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar