torsdag 2 oktober 2014

Valet är över

Just i de här dagarna är det ju maktskifte i Sverige. Riksdagsvalet 2014 gav en vänstermajoritet och alliansen föll. Nu blir det en S+Mp-regering som ska ta över efter åtta år med den borgerliga alliansen. Stefan Löfven får det tufft, men jag hoppas det går bra, Sverige behöver bli mer rättvist inte minst för oss pensionärer.

Men tufft blir det med många kompromisser och svikna vallöften, men det mest trista är SD-framgångarna. 13 procent! Det är klart att inte alla dom väljarna är rasister men nog finns det många såna bland dom.

Av en händelse har det just de här dagarna gjorts en revidering av en Pippi-film där "negerkung" ersatts med bara "kung", en självklar revidering som i Sociala Medier och i pressen stöds av alla sansade människor vad jag kan se, har inte hittat en enda sansad person som tyckt något annat än att det varit bra, Och i en intervju från 1970 tyckte Astrid Lindgren själv att Pippis pappa borde varit pirat eller nåt sånt.

Men några SD-vänner på Facebook och diverse andra figurer på Twitter låter känslorna svälla över med kommentarer som att det inte är nån demokrati längre i Sverige, man får skämmas att man är svensk, tryckfrihet, censur, yttrandefrihet etc. Allt för att tiden har gått vidare så att det som upplevdes som oskyldigt en gång nu har en kränkande betydelse och i anständighetens namn lätt kan undvikas i en populär barnfilm.

Hittills har jag inte så ofta lagt mig i det där som jag tycker obegåvade "Fy fan" och "Helvete"-debatterna, känns inte så meningsfullt, men blir det för mycket dravel åt SD-håll kan jag nog inte hålla mig. Men annars är det kul att följa och även surra lite med såna som har en annan uppfattning än jag. Ett par KD-aktiva har jag på FB-vänlistan och dom gottar sig åt det osäkra läget och några folkpartiklar som skriver lite politiskt har jag också, kan bli en intressant höst.

På fredag får vi se hur regeringen ser ut, kommer Stefan Löfven att lyckas? Göran Persson tog ibland in några lågoddsare, nåt sånt skulle vara kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar