söndag 7 juni 2015

Tidens melodi

Ingen sprutt i ån 
"Swing it magistern, det är tidens melodi" ska Clea sjunga på skolavslutningen. Kul sång från 40-talet som man fortfarande blir glad åt och stampar takten till. Men hur är det med tidens melodi? Vad har hänt? Vart är vi på väg? Quo tendimus? (nej, jag kan inte latin, men med Google Translate kan man verka lite märkvärdig)

Jag blev lite fundersam igår när min gamle arbetskamrat hade blivit "såld" till Indien och att det kommer att sparas mer och mer på oss improduktiva åldringar är ju självklart, lite orolig kan man bli inför åren man har framför sig. Det kommer nog tyvärr att bli gott om ämnen här i min sjuttitalsblogg som inte alltid är så positiva.

Och när jag ändå är negativ: finns det nån framtid för vår å, Viksbergsån från Olof Jons Damm ner till Långforsen? Ån har ju ett kulturvärde, ingår i det system som gav kraft till det som en gång var Sveriges största inkomstkälla, Sala Silvergruva. Redan på 15-1600-talet gav det här vattensystemet gruvan den energi som behövdes. Vallar byggda under åratal av hårt arbete och dammluckor som har skötts professionellt så att vattenflödet ska bli bra. Men nu ska det sparas pengar så för att göra lätt för sig, Sala kommun? Länsstyrelsen? Eller vem är ansvarig? Ja för att göra lätt för sig så står dammluckorna i de 5-6 sjöarna som är med i systemet öppna för jämnan.

Hoppas vi kan fortsätta bada här i vår å  
Med mitt begränsade förstånd betyder det att vattennivån i sjöarna sänks, vattnet i ån rinner allt långsammare och sjöarna och ån slammar på sikt igen. Inte bara vårt bad, men även ett helt kulturarv förstörs allt mer när det fattas pengar. Bara för att spara några tusenlappar, och att höja skatter är de väl bara vi fyrtitalister som accepterar.




I morgon är det dag 100 i  #blogg100-racet, jag ska försöka vara positiv då. Nu har det varit lite väl mycket gnäll här i Mitt Ljuva Sjuttital så i morgon ska det andas optimism och framtidstro. Hur jag nu ska få ihop något trovärdigt om det...                  

Swing it Magistern swing it - Ja, det är tidens melodi!
Gör som jag var glad och fri och du kan inte låta bli med all din energi!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar