onsdag 3 juni 2015

Prisvärt

Nokia 630
Dyrt eller billigt? Är dyrt alltid bra kvalitet och billigt alltid dåligt? Dagens fundering när jag såg Margareta kolla nyheter och Facebook i sin mobil nu på morgonen. Riktigt prisvärd mobil.

Operatören ringde henne häromdan: Vi sänker din mobilkostnad med 25% utan bindningstid om du utan avgift tar emot en ny mobil.... Vem kan säga nej till det? Hake?

Kostar en knapp tusenlapp i affärn men Tele2 hade väl ett lager dom inte blir av med, det ska ju vara Android eller Iphone - vem vill ha en Windows Phone. Jo, nu får hon riskfritt prova den en tid och får väl byta upp sig till en mer populär modell senare. Men en sällsynt prisvärd mobil tycker jag.

Värt priset är ju annars helt en subjektiv fråga så här är några exempel helt ur mitt perspektiv: 1000 kronor och mycket mer för en flaska vin som man kunde betala på Tapasbaren i lördags, det kanske nån med alltför hög lön tycker är OK men inte jag. Ett glas för 125 kr var lite mycket det också men OK i alla fall. Det blir väl 6-800 för en flaska om jag räknar rätt.

Datorn jag knappar på just nu är sex år gammal och var rätt dyr då men prisvärd då tyckte jag eftersom jag köpte den och det är inte aktuellt att byta även om man i den prisklassen (10-12000) får mycket mer för pengarna nu.

Billiga skor som slits fort köper jag ibland, men dom som är 2-3 gånger så dyra har jag år efter år. Mina Ecco för 1300 gick sin 10:e vinter i år. Ungefär. Och dom tar jag fram till vintern igen, strax efter midsommar alltså. Alltför billiga kläder är jag tveksam till också för man vet ju hur förhållandena är där dom tillverkas i Bangladesh och Kina. Min "Haglöfs-jacka" som kostade uppåt 2000 kronor i maj 2005 (jag köpte den inför en resa) är lika fin fortfarande, den hade jag på mig i busvädret i helgen.

Till sist prisvärda bilar, finns det såna? Miljöaspekter säger väl att man borde vara med i en bilpool, men det är lite opraktiskt för oss med fritidshus. Så i förra veckan beställde vi så en ny och tyckte väl att det var prisvärt för oss. Vår gamla körde vi 24000 mil med under 13 år, skötte underhållet som man ska plus normala förslitningsreparationer och någon lite onödig udda reparation, men summa summarum rätt OK bilkostnader har vi tyckt. Fransk kvalitet står sig bra så dom fick en chans till. Andrahandsvärdet är inte det viktigaste, förstahandsvärdet smäller högre för oss frankofiler.

Tycker sen någon att bilar som kostar 2-3-x gånger så mycket är 2-3-x gånger bättre och mer prisvärda så är det ett privat tyckande. Så här tycker jag. Prisvärt är sällan en absolut vetenskap.

Mer än att Margaretas Nokia 630 var riktigt prisvärd, har jag rätt eller har jag rätt?                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar