söndag 28 juni 2015

Fritidshus eller ut och resa?

Några av våra bekanta reser jämt. Som dom som just kom hem från en vecka i den egna hotellpoolen på andra sidan Atlanten där de knappt lämnat hotellet men snart är väg igen mot nya resmål och nya hotell. Tre nya resor var beställda fram till vintern. Men vi håller till i stugan.

Jag har nått opp till högsta topp
Jo, jag tar gärna en tur jag också och visst kollar jag resmål ibland, men hittar inget som riktigt lockar. Man är ju olika och dom som trivs bäst på hotell i andra länder får väl göra det, men nu när värmen börjar komma är det inte dumt med en matbit i kvällssolen i pergolan och en promenad här i omgivningarna på det. Eller ska vi casha in stugan och köpa ny resväska i stället?

Tveksamt, och nu ligger vi rätt bra till efter några dagars hårt arbete. Gårdagen var nog jobbigast när vi jobbade med lite trist och oflashigt underhåll av avloppet som jag borde kolla oftare  i stället för att spara jobbet tills det blir akut. Men jag har lätt för att skjuta upp det trista jobbet till morgondagen. Örjan skärp dig!

Då var dagens ansning av björkhäcken lite lindrigare. Jobbigt i solen förstås men med häcksaxen jag ärvt av Annika och Calle så går det i alla fall mycket snabbare än att klippa med sekatör som jag alltid gjort tidigare. En cykeltur nu på eftermiddan så tar vi tag i lite mer underhåll i morgon.  

Men "fritidshus eller ut och resa" är inget dilemma för mig. Det är klart att att jag föredrar båda. Eller morgonkaffet i morgonsolen hemma på verandan avrundat med ett morgondopp i ån är nummer ett, men blir det sen tillfälle att ta en liten tur så är det ett plus. Men det är ett himla stressande och köande på resor, det är ett stort minus. 

Det blir snart mat ute i kvällssolen och efter några tuffa jobbardagar i stugan hänger samtalsämnet i luften, "ska vi ta en liten tur".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar