måndag 29 juni 2015

Två-årsjubileum idag!

Fira med tårta? Nej, men med ett extra glas vatten.
Egentligen är det på onsdag, 1 juli 2015, men då det här är det andra årets sista tvådag firar vi idag. Sista halvfastedagen på det andra året.

Undrar hur många som fortfarande hänger fast vi den här 5:2-metoden som inte är en diet, det är en livsstil. Två år i lite siffror: 2 år á 52 veckor minus 5 veckor per år då vi slarvar och hoppar över är 94 veckor med vardera 2 halvfastedagar. Det blir alltså 188 halvfastedagar då vi bara tar in 5-600 kalorier och bra många kalorier som jag sagt nej till. Den uträkningen får jag ta till ett annat jubileum.

Inte kan jag säga att jag är si och så mycket piggare av min 5:2, men jag ser ju att jag har hamnat på en hyfsat mycket lägre vikt nu än för två år sen, och det är rätt skönt att det är så enkelt att hålla vikten. Och när vi inte fundamentalistiskt håller på våra halvfastedagar så är det sällan några problem.

Nån enstaka gång blir jag lite speedad utan mat, men oftast lite trög både tanke och fysiskt. Då tänker jag ofta på såna som ofrivilligt blir utan mat. Våra egna förfäder som fick emigrera under nödår och alla andra i nutid som inte kan unna sig den här lyxen att frivilligt avstå från glass och wienerbröd.

Men det är en annan historia. Vi tuffar vidare i juli på vårt tredje 5:2-år, den helt överlägset bästa metoden att hålla koll på midjemåttet.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar