fredag 5 juni 2015

Härskarteknik

Det måste bli några rader om härskarteknik innan jag stämplar ut från #blogg100. Ett halvseriöst inlägg, men många av mina #blogg100-kollegor är lite mer seriösa än jag.

Misslyckades med sin
härskarteknik
De allra flesta folk man möter är hyggligt folk, men visst har jag råkat ut för varianter av härskarteknik ibland, oftast på jobbet. Var det härskarteknik som Göran Persson visade Maud Olofsson i en debatt en gång som man sa eller hade han bara ont i ryggen som han sa själv?

Härskarteknik har jag varit road av att läsa om allt sedan jag läste Elaine Bergkvists bok (hon heter Eksvärd nu) men jag gillar inte att hon kör med svepande invektiv när exemplen handlar om några gubbar som gjort nåt dumt. Eller äldre gentlemen som jag föredrar att säga. Vi är väl inte så farliga?

Men en massa bra exempel finns i den boken och jag skulle kunna lägga till ett par kapitel från egna erfarenheter. Som den där chefen som ofta gäspade ljudligt och satt med fötterna på bordet när man skulle prata med honom. Petade sig gärna i näsan! Och han som alltid visste allt och gärna visade att han kunde bäst. Och dom där som alltid var sena så man fick sitta och vänta.

Här har jag ett par aktuella exempel: "Jag ska sätta upp en bastu i stugan" sa jag till en vän häromdan. "Hö hö, det har jag en i källarn men den har vi bara som förråd! Hö hö hö"  Jag som hade tänkt berätta lite och kanske föreslå att vi kunde ta en bastukväll tillsammans, men det fick vara. Ett annat aktuellt exempel är vännen som med eftertryck förklarade för mig hur dumt det är med min typ av motion vid min höga ålder. Det hade vännen hört som Povel Ramel sjöng i en sång en gång "det har jag hört av en vän som hört av en granne strax breve´"

För det mesta bryr jag mig inte. Säger gärna emot och skrattar lite.  Men värsta härskartekniken är nog dom där som ointresserat ignorerar och börjar prata om något annat. Då blir jag lätt lite ställd och kanske blir lite löjligt obstinat. Och de flesta som kör med härskarteknik vet nog inte om det själva, märker det inte. Och jag är nog inte alltid helt oskyldig själv, men det är intressant tycker jag.

Flugsnapparen körde med härskarteknik i fågelholken såg vi idag där han försökte jaga bort blåmesen och ta över holken men han blev resolut bortmotad. Det så man ska göra, säg ifrån!          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar