söndag 21 augusti 2016

Vegetarianer, Pesco-vegetarianer, Lacto-ovo-vegetarianer, Veganer etc. etc.

Jag råkade hitta en kul krönika på nätet i går. Johan Hakelius skrev under rubriken "Omöjligt att bjuda folk under 45 på middag". Lite roligt, inte utan att man kände igen sig hur det är numera.

Först som sist, grönsaker är gott, jag äter mycket grönsaker, varje dag. Och alla sorters frukter.

Gillar inte lever men skulle
äta om han blev bjuden
Men små barn petar ofta undan grönsakerna och bland karlar i min ålder har jag ofta hört det där om "kaninmat". Kanske inte nu längre, men förr var det vanligt. Grönsakerna åt en riktig karl inte upp. Här i Mitt Sjuttital är fortfarande den vegetariska rätten ett alternativ på restaurangen, vegetariskt är är inte huvudspåret än. Men det kan ju vara intressant att se om och när den vegetariska "Dagens Rätt" är normen och köttbullarna är den alternativa rätten. Jag följer utvecklingen med spänning!

Men jag tvivlar på om det nånsin blir så. Det finns för många varianter på vegetarianer. Och det är för mycket jobb med att tillgodose allas specialidéer vad man kan äta. Hur gör folk numera som blir hembjudna? Ber dom om sin egen meny eller tar dom med sig sin egen matlåda?

Jag tänkte på det i somras när vi en kväll åt den goda och prisvärda hotellbuffén. Det hade varit magert där för en vegan och alla varianter av vegetarianer, men än är dom väl vana med det, kanske det ser annorlunda ut om tio år om vegetariskt blir huvudspåret. En spaning så god som någon att följa i det här långtidsprojektet Mitt Sjuttital. Kommer vi allätare att bli i minoritet under den här bloggens levnad.

Samma sak tänkte jag på när vi var över till grannen härom veckan. "Grillspett? Vegetariskt? Nähä." Som tur var var vi över 45 allihopa. Det blir vi på fredag också så det blir inga problem med menyn då heller, ingen behöver ta med matlåda.

Till sist får jag väl kalla mig flexitarian, det är från min horisont den allra bästa dieten. Ja så har jag faktiskt levt nu i 72 år så jag fortsätter förstås med det!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar