måndag 22 augusti 2016

Skriv minst 10 minuter varje dag.

Nu är det två år sen jag gick på skrivarkurs och fick det där goda rådet av herr författaren. Hans namn skymtade förbi hos en Facebookvän igår så jag kom att tänka på det där goda rådet och lite annat.

Många av oss skriver ju varje dag på sina jobb, beskrivningar, handledningar, förslag, offerter men det är ju inte precis så han menade. "Skriv målande dialoger"  sa författaren. "Bra sagt, det ska vi göra"  sa vi elever. Här blev det alltså en dialog direkt, helt i herr författarens anda. Han är populär bland många av mina vänner, en bra talare och skriver lättsamt och livnär sig på sitt skrivande.

"Jo, jag skriver en stund varje dag på min blogg" sa jag en morgon vid kaffestunden innan kursdagen. "Minst 30 minuter brukar det bli"  fortsatte jag och tänkte mig ett samtal två kollegor emellan, men det var helt ointressant för herr författaren som visserligen fick min bloggadress, men själva dialogen tog slut direkt, inte en enda följdfråga. Rätt svagt, där klassar folk ner sig, folk som inte kan ställa en följdfråga. "Härskarteknik" som jag brukar återkomma till ibland här i Mitt Sjuttital.

Herr författaren pratade en gång i ett föredrag om hur bedrövligt Twitter är: "140 tecken (han sa 120...) hur mycket räcker det till, och orkar man inte skriva ens så mycket så får det räcka med en bild"  Där fick Instagram också en släng av sleven, men mest visade det att herr författaren inte hade full koll om Sociala Medier.

Men han har rätt i att det är bra att skriva regelbundet och jag håller med honom om att man ska skriva så rätt som möjligt, det kan bli svårt att lära om och lära sig stava rätt om man t.ex. skrivit "4 u r l8" och liknande alltför ofta.

Och han har rätt i att det är bra att läsa regelbundet. Alltför många läser alltför litet, det är ju så man får ett språk och ett ordförråd. I går hörde vi om regeringens nya namn på höstlovet. "Läslov" ska det heta, det är förstås en gobit att skoja om på Twitter. Det må ha varit ett gott syfte men är kanske lite för mycket "6-8 brödbitar" som Socialstyrelsen en gång skrev, men jag är snäll, syftet är gott. OK för Läslov.

Så vad säger herr författaren, om du smygläser min blogg ska jag inte vara långsint. Vi kan väl ta en fika, kolleger emellan, och prata om livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar