fredag 19 augusti 2016

Go å gla ska männskan vara hela livet in till döden....

Man undrar hur tankarna går, men det där gamla talesättet drog jag till med i morse när allt såg så lovande ut.

Om 30 sekunder börjar eländet.
Jag ska bara skjuta in låset...
Jag har väl inte hört det där uttrycket sen jag var 10 år. Vi sa så i min barndom när man fortfarande sa "Tack, goa doktorn" och sånt. Det var innan vi folk lärde oss att ställa krav och bli egoistiska...

Jo, jag skulle alltså byta lås på ytterdörrn och det började alltså så bra. Låset såg ut passa, det var enkelt att ändra låskolven till en högerhängd dörr och jag skulle bara skjuta in låshuset så jag tog en bild och så kom det där uttrycket till mig. "Go å gla ska männskan vara" sa jag och Margareta såg lite frågande ut.

Just då tog medvinden slut. Allt gick fel, och timmarna gick. Mer än en gång tänkte jag ge upp och erkänna att jag har kommit över det här att skruva och mixtra, om det kanske var kul en gång så är det det inte nu längre!

"Är du färdig snart?"  hörde jag då och då. Go å gla.... Det tog en halv dag och ganska många svordomar gick åt, men till sist var låset bytt. Ja, det behövdes en tur ner till Beijer också för några kompletteringsköp. En snickare hade fixat det hela på mindre än en halvtimme, jag borde inte ge mig på ens så här enkla grejer med min obegåvning.

På tal om "go å gla" kom jag att tänka på pappa Sven som nästan alltid var glad. Han dog idag för prick 30 år sen, jag borde varit över med en blomma till graven idag, Förlåt, jag glömde men det gjorde garanterat mina syskon också!

Ikväll kan alla som har Viasat och TV3 se OS-finalen i fotboll, men här på Stentorpet får vi nöja oss med radion. Ibland är det svårt att vara go å gla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar