tisdag 16 augusti 2016

Mongolrallyt 2016

Grannens grabb här i fritidshuset är ute på äventyr. Mamman var allt lite orolig sa hon när vi träffades häromkvällen. Dom hade gett sig iväg mot starten i  London för några veckor sen.

Här har fyra bilar sammanstrålat för en matpaus
Ja, grabben bor inte hemma längre och han är vuxen nog att klara sig själv, men det är ett tufft äventyr så det är klart att mamma o pappa följer äventyret med spänning och nu har jag tillfälle jag också att följa äventyret på Facebook. Mongolrallyt 2016.

Jag hade läst om det här loppet nån gång men visste inte just så mycket om det. Startade visst för drygt 10 år sen när några unga grabbar var lite sysslolösa en sommar. "Vi åker till Mongoliet!

Det har växt till ett årligt rally till Mongoliet med nån form av välgörenhet som jag inte satt mig i. Dom samlar in pengar på vägen och 4-500 bilar är med. Ingen vinner, det gäller bara att ta sig fram. Vad som händer med bilarna när dom tagit sig fram till målet vet jag inte, det är ju lika långt hem. Säljer den kanske till nån köpstark mongol?

It's a long way to Ulan Bator, it's a long way to drive....
1750 mil från Sala till Mongoliet och inte direkt motorväg hela tiden. För Sala-grabbarna tog det en vecka bara att få plats på en båt över Kaspiska Havet och lite mutor behövdes visst också sen för att komma av båten. Bara visum till alla länderna gick på 10.000.

Det här berättade grannen alltså en grillkväll där vi också hörde att en av våra grannar jobbar utomlands och far runt mellan svenska ambassader, inte undra på att huset står tomt ibland. Så hörde vi också om han som skriver böcker om sevärdheter i Stockholm, ja många andra intressanta människor också som har anknytning hit till Stentorpet fick vi höra lite skvaller om och vi bidrog vi också med en hel del intressant.

En intressant grillkväll men så är det jag, knappast så intressant. Men jag har i alla fall en blogg i pensionärsstil....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar