fredag 12 augusti 2016

The American Songbook med mera.

Tiden räcker inte till. Läsa böcker eller lyssna på musik? Det finns så många bra böcker och det finns så mycket bra musik. Vad ska man välja?

Jag har lagt böckerna åt sidan ett tag nu och haft några kvällar med nonstop-lyssnande av min favoritmusik i stället innan jag släcker för natten. Men det finns så mycket bra musik, det är svårt att välja. Jag gillar väl en del ny musik också men igår var det mest The American Songbook.

I stort sett varje dag lyssnar jag på nåt ur den där fiktiva sångboken och det fina är att den musiken håller än, men hur länge? Jill Johnson sjöng den musiken nu i veckan i ett nyinspelat program och alla jazzsångare unga som äldre sjunger låtar ur The American Songbook, så den är långt ifrån slut.

I går hittade jag en kanal med bara såna låtar så den kanalen får väl surra i lurarna ett tag nu innan jag somnar, den musiken tröttnar jag aldrig på men snart nog kör rockkören igång igen, då blir det mer Creedence och Stones igen. Den musiken tröttnar jag inte heller på.

Max Raabe, snart i ett konserthus nära dig
Men först ska vi i kören avverka Evert Taube på vår första körsamling, så det blev några Taube-låtar också för att friska upp minnet, dom tröttnar man absolut inte heller på och så råkade jag stöta på Max Raabe igen, min gamle tyska favorit som kommer till Sverige i höst, och lyssnade lite på Mein kleiner grüner kaktus m.fl.. Sen lyssnade jag också en stund på den engelska 40-talskanalen som utökat med en 50-talskanal också. Bra musik kan man inte tröttna på.

Så efter midnatt blev det en jazzkanal en stund innan jag rundade av med 60-talspop med en timer som stängde av automatiskt så att jag kunde somna till gammal fin musik.

Mossigt? Antagligen, men det är nåt med den här takten. Dansvänlig foxtrot. Men vem kan foxtrot längre...? Och Taubes valser. Lär sig ungdomarna dansa vals numera?

Det finns så mycket bra musik, och bra musik tröttnar jag aldrig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar