fredag 1 april 2016

Tidningen Vi och Grönköpings Veckoblad, våra husorgan

Lite reklam den här gången:

"Har du läst reportaget om Anders Kompass än" har Margareta frågat nästan varje dag senaste veckan. Hon läser varenda artikel i Tidningen Vi och tycker ibland att jag läser för lite i den.

Anders Kompass
Anders Kompass - Största Möjliga Tystnad!
Hon har både rätt och fel. Nej jag hade inte läst reportaget, men det gjorde jag igår, men jag läser det mesta jag också men kanske inte lika snabbt som Margareta. Tidningen Vi har vi haft ända sen 60-talet, då en av Sveriges största veckotidningar, numera en månadstidning med mycket mindre upplaga. Men ännu mer läsvärd.

Tidningen Vi har en alldeles speciell ton. Kvalitet och kultur men inte högtravande finkultur. Ibland djuplodande aktuella reportage som det här med Anders Kompass och skandalen på FN där han först blev tystad och avstängd men fick sin upprättelse till slut. Typiskt Vi-reportage som går djupare än vad man får se på TV-nyheterna.                    
Lata o okunniga studenter i Grönköping
Alltid fina bilder och vilka lättsamma eller allvarliga ämnen dom än skriver om så är det alltid med samma lättsamma språk, aldrig krystat och högtravande. Om Margareta läser allt så läser jag i alla fall nästan allt. Ett år med Tidningen Vi kostar 699 för 12 nummer så det är klart att man vill läsa så mycket som möjligt i den.  

Grönköpings Veckoblad kostar 489 för 10 nummer, och den tidningen läser jag verkligen allt från första till sista sidan. Jag var nog högst 16-17 när jag fastnade för livet i Grönköping och sen dess har inte mycket hänt där. Förre förrädaren Hildor Peterzon hamnar i finkan varje lördagskväll, konf.värdinnan Agneta Palmodin, är fortfarande 27 och lika vacker som alltid, Joel Eriksson (S) sitter vid rodret i politiken och doften av Engla Sjödins bak på hennes Bag-o Conditori är lika förförisk som den alltid varit.

I Grönköping har man samma problem som i övriga Sverige, tex stängde man klaffbron över Grönköpingsån för anstormningen från Skövde, i Grönköpings Sparbank har dir. Vedbom sparkats och styelseordf, Brylén ligger nog också illa till och Läspehögskolans studenter är lata och okunniga åstår hr kulturdr S Berglund (s.t.s. i Hjo).          

Om Tidningen Vi har ett lättsamt språk så kräver GV lite mer av sina läsare men jag har en meningsfrände i min FB-vän Claes Tillander som nog skulle vilja engagera swing & popsångerskan Gördis "Flabbs" Brunander, Grönköpings megastjärna, till nästa års Festijazz.

 Dag 32 i #blogg100            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar