fredag 29 april 2016

Trådlös undersökning

Ebbe och jag var på promenad idag. "Toor Lattbil" . Så där gick snacket.

Av en tillfällighet råkade jag kolla mobilens Wifi när vi gick genom ett villaområde, så vi bestämde oss Ebbe och jag, att kolla lite vad folk kallar sina nätverk. Jag  minns att jag en gång läste  en undersökning, inte lika seriös som Ebbes och min förstås men ändå, och den undersökningen menade att det säger en del om folks personlighet och fantasi vilket namn man sätter på sina nätverk.

På kartläggning av grannarnas nätverksnamn
Och så läste jag bara för någon vecka sen att det är dumt att bara använda standardnamnen och standardlösenordet på sitt nätverk. Ja, det står jag inte för, jag minns inte varför det skulle vara dumt, men hur gör då Ebbes grannar i några villaområden runt där han bor. Det bestämde vi oss för att kolla.

Först såg vi att i princip alla har ett trådlöst nätverk. Och alla är lösenordsskyddade numera, så var det inte för bara fem år sen. Men det är dåligt med fantasin. Nio av tio behåller standardnamnet TeliaGateWayxxxxx, Tele2GateWayxxxx etc. Egna namn jag såg var Eklunds, Saab, Blixten och så firmanamnen på några företags nätverk förstås så det var väl ingen imponerande fantasi.

Här hemma i vår trapp i stan är det lite bättre, MacLars, Speedy, LoC, Hakansson ser jag förutom 5-6 standardnamn.

Själv då? Här på femte våningen tyckte jag Skyline passade bra för vårt nätverk. Och i stugan längs Viksbergsån passade Riverside för vårt nätverk vad nu det säger om min personlighet men Ebbe tyckte det var bra namn.

Med Selma i bilen skulle vi också göra en undersökning. "Hur många bilar finns det i världen" undrade hon och vi bestämde oss att räkna. Rätt snart kom vi upp till 20 bilar innan vi tröttnade och bestämde oss för att det finns säkert över hundra bilar.

Dag 60 i #blogg100      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar