onsdag 11 november 2015

Unga och äldre äldre

Än så länge är det ingen ko på isen, men jag fick en tankeställare häromdan på banken. Unga äldre blir i sinom tid äldre äldre. Så det blir ett lite osorterade åldersinlägg idag.

Jag var alltså på banken, där är man inte ofta, men nu var det en rätt enkel operation som skulle utföras, men det krävdes ett personligt besök. Jag tog min nummerlapp och före mig var  en äldre gentleman, 85-90 eller så som stapplade fram till disken lutande över sin rollator. Med sig hade han dottern som naturligtvis var lite till åren hon också. Han skulle fixa nån överföring till sitt ICA-kort tror jag, rätt enkelt förstås och dottern hade visst skött överföringen på datorn tidigare men kanske tyckte hon det var betungande, nu ville man ha det automatiskt.

Mycket vatten i Mississippi
Sköter man det själv är det ju gratis, men nu tar banken 15 kr/gång = 180 kr/år av den gamle mannen. Inte ens en piss i Mississippi för de flesta men en onödig utgift för den gamle mannen. Men han hade i alla fall tur som fick hjälp ner på stan för att bli vallad runt av dottern. Det är inte så lätt att bli äldre äldre och många blir alltför ensamma utan hjälp att komma ner på stan.

Men än så länge räknar jag mig till "unga äldre" och behöver ingen assistans av barnen. Men hur ser egentligen  yngre på mig? Ser dom en bara som en gammal gubbe?

Vid buffén på hotellet i helgen köade jag upp på vår mattid i kön som långsamt rörde sig framåt. Efter att ha lagt på fisk och potatis och kom fram till salladen mötte jag en kö från andra hållet, fick tränga mig emellan för att få lite sallad. "Kön börjar från andra hållet"  hörde jag någon i det yngre gänget som kom från andra hållet muttra och naturligtvis var det de "virriga pensionärerna" som gick fel. Men generellt gäller väl att "dom andra" går åt fel håll.
Busslunch för yngre äldre

Valet av macka i bussen var också lite fördomsfullt. Bussbolaget som skötte det trodde pensionärer helst åt rågsiktskaka med kokt skinka, men vi beställde ciabatta med ost och rökt skinka.          

Själv tänker jag sällan att jag är för gammal för det och det, det är det positiva i den här åldern som yngre äldre. På gymmet tror jag inga yngre skulle höja på ögonbrynen om jag skulle slinka med på ett vanligt motionspass, inte ett seniorpass. Så ett bra tag till hör jag till "unga äldre", tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar