tisdag 17 november 2015

Jag undviker gärna konflikter

Redan på Dale Carnegie-kursen på 80-talet fick jag lära mig ett knep att hantera konflikter, ett knep jag kört med sen dess. Rätt enkelt: undvik konflikten om du inte har något att vinna på att bråka.

Bildresultat för konflikthantering
Effektiv konflikthantering
I "Fråga doktorn" i går på TV, jag skäms inte för att erkänna att jag ser det programmet, där förespråkade en konfliktexpert just samma teori, jag hade kunnat vara inbjuden som expert jag ocks i det programmet. Och för att undvika konflikter blir inte så många fler bastudiskussioner på Actic längre att spinna vidare på här i bloggen.

Inte så många av oss Actic-gubbar bastar längre av någon anledning, det är nästan bara jag jag och så lite annat löst folk, bl.a. en dumdryg kille med ett obehagligt sätt. Jag tål helt enkelt inte karl'n fast han verkar populär bland alla andra i bastun, speciellt förstås dom i hans gäng. Jag har försökt hänga med jag också och undvika konflikt, men i fredags bestämde jag mig. Enklast att ta vänstra bastun när han är där, då kan jag sitta där och filosofera för mig själv. Det blir nog bara dålig stämning annars.

Och så har jag "min gamle vän" som jag tidigare skrivit om, han som torkar sina träningskläder i bastun! Där sa jag ifrån en gång. "Snuskigt" sa jag till honom och sen såg jag inte röken av honom på flera månader, men nu har han börjat komma tillbaka. Så även för att undvika konflikter med honom tog jag den andra bastun idag. Och vad ser jag: träningskläder på tork medan min gamle vän bastar i den andra. Men jag bryr mig inte längre.

Bastudiskussionerna får ligga på is (!) en tid tills jag slipper den dumdryge och han med tvätten. Enklast så, inga konflikter som är värda högt blodtryck.

             

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar