tisdag 3 november 2015

Livet är inte rättvist

Jag försöker inte vara alltför allvarlig här i den här delen av mitt 70-tal. Det finns andra som gör bättre analyser över tillståndet i samhället och världen än jag så jag behåller normalt mina analyser inom den innersta kretsen. Suckar lite framför TV-n och så. Och konstaterar bara att livet är inte rättvist.

Idag stängdes ett läger i Malmö och en massa EU-migranter (rumänska romer?) som bott där en längre tid i sunkiga skjul och husvagnar avhystes. Inget vatten, inga toaletter men massor av skräp. Synd om dom, hur ska dom göra nu, men det är klart att i Sverige kan vi inte ha den typen av bosättningar, det är ju inte människovärdigt. Dom fick en vecka att hitta en lösning, det är nog tyvärr bra nog. Alla fick inte samma chans i livet, och några blev födda i Rumänien.            

I Västerås stängdes härom veckan några rastplatser där en massa EU-migranter slagit läger och tagit över anläggningarna. Det blev för sunkigt och skräpigt där och personalen som sköter rastplatsen kom inte ens åt att sköta den, och så där kan vi ju inte heller ha det.  

SD i Stockholm förordar livslånga relationer med
tjusiga tiggarflickor.... 
Livet är inte rättvist, visst känner man för dom som lever så eländigt och det kanske finns bättre lösningar med politiskt samarbete mellan våra partier och ett bättre samarbete med Rumänien. Dom avhysta EU-migranterna sittstrejkar nu, men det ger dem nog inte så mycket men det är lätt att förstå frustrationen hos dom. Flyktingarna börjar synas i Västerås, hoppas dom får en bra framtid här eller att dom i sinom tid kan komma tillbaka till sina hemländer som säkert många vill när det blivit fred i Syrien. Och Sverigedemokraterna blir allt större och bär sig allt dummare åt. Men blir allt större vad dom än gör verkar det som.    

Såg några bilder på Instagram om några vänner som är i Thailand på höstlov, världen är inte rättvis. Jag är aldrig avundsjuk, men skillnaderna mellan folk är så uppenbar nu för tiden. Thailand på höstlov, Kroatien på sommarn, Florida på jullovet och lite Alperna på det till sportlovet...  

Som pensionär i Sverige har jag det otroligt bra trots pensionärsskatt, bromsen i pensionärssystemet och hyreshöjningar osv, man får ju anpassa sig. Jag vet inte om det blev nån logik i det här inlägget, men jag hade 2-dag igår, bara 600 kcal så jag tänker väl lite långsamt idag. Andra tänker bättre än jag, det är inte heller rättvist.

Ett akut problem jag har  som visar att allt inte är rättvist är att min selfiepinne inte fungerar till min mobil. Illa nog, men det är måhända inte av samma dignitet som EU-migranternas situation.                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar