lördag 24 januari 2015

Skidweekend på skidor

Stentorpet, Sala, Sweden
Förra helgens skidweekend åkte vi inte en meter, då gick vi och sköt barnvagnen i stället. Den här helgen blev det i alla fall av. Flera kilometer.

Finska Karhu
Det är inte varje år det blir skidåkning, och i år trodde jag det skulle bli ett sånt år men så kom det lite snö och jag spårade skogsvägen fram till bonden så vi kunde ta några vändor. På våra enkla budgetskidor som jag gnällt lite över blev det i alla fall en liten tur så vi kan säga att vi åkt skidor i år.

Första moderna skidorna jag köpte efter träskidorna var när jag var i 25-årsåldern. Konsum hade i ett samarbete med ryssarna tagit fram en modern, smal skida. Helt värdelösa, alldeles för hårda minns jag. Och skidskorna i plast var så kalla att man alltid frös om tårna.

Så köpte vi dom här skidorna för snart 20 år sen och dom är inte mycket bättre, kanske Margaretas vallningsfria är snäppet bättre än mina, hon åker i alla fall fortare än jag.

Men det var lite väl tråkigt spår. Visserligen är det fint genom skogen, men jag orkade inte spåra mer än en dryg kilometer. För inte så länge sen gick det ett milspår här förbi men det orkar jag inte med att lägga upp alldeles själv, vi väntar på att nån entusiast med snöskoter gör jobbet.

Men det var kul att åka några kilometer i alla fall. Med min dåliga teknik blev jag rejält trött av det.  


         

     

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar