onsdag 7 januari 2015

En sensationell nyhet!

Att en och annan mår lite visset nu för tiden, det vet vi förstås. Ja, depressioner har väl alltid funnits, men det har måhända blivit värre nu i bakvattnet efter all stress och jäkt. D-vitaminer ska visst vara bra för humöret säger Margareta så det har jag börjat äta regelbundet. Kan väl inte skada även om jag inte har några större problem med mitt dåliga humör. Att vi gubbar blir lite sura och vresiga är normalt.  

Handbok för oglada : vetenskapligt förankrade metoder för ökad glädje och harmoni (inbunden)

Men ändå: i Vlt idag läser jag om små förändringar som ska leda till en gladare livsstil. Samma sak man läst hundra gånger förut som säkert är korrekt, bra mat och regelbunden motion... Jag kanske skulle kunna skriva en bok jag också. Same, same

"Handbok för oglada"  av Lars Ström är säkert lika läsvärd som andra böcker i den här stilen och jag är säker på att det är både viktigt och sant att man kan påverka sin hälsa och välbefinnande med en bra livsstil, men jag vet inte vad jag ska tro när det i reportaget framgår att "för en miljon år sen var vi både gladare och umgicks mer med varandra än vad vi gör idag". Sensationellt! Äldsta Homo Sapiens brukar annars dateras 200000 år sen.
    
Vilken intressant grundforskning författaren har gjort och det var värt lite extra reklam.

Gladare står det också!  Hur mycket man skrattade varje dag då för en miljon år sen framgår inte riktigt, det kanske kommer i nästa bok, men minst en halvtimme tror jag dom lustigkurrarna skrattade. För jag vet att nu för tiden skrattar vi bara 6 minuter om dan mot 18 minuter för 50-60 år sen, det har jag läst nån gång. Jag kom lätt upp i dagens 6 minuter när jag läste Vlt i morse, så nu kan jag gå och sura igen.

Det var bättre förr på det glada miljontalet f.Kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar