tisdag 20 januari 2015

"Lite högt blodtryck ska väl en karl tåla"

Oxbackens Vårdcentral
Det är inte så mycket sjukdomssnack här i Mitt Ljuva Sjuttital. Av enkla anledningar, det finns inte mycket att skriva om! Men några goda råd om blodtrycket kan jag väl kosta på mig. Jag fick receptet från Julia Jern på Oxbackens Vårdcentral  idag. Amlodipin.

Genom åren har jag aldrig haft högt blodtryck och under en period i 35-årsåldern tog man trycket nästan dagligen, men alltid helt OK. Tills jag började träna för 20 år sen! Ingen aning om det har något samband mer än att det sammanföll i tiden. "Du måste äta medicin" sa då Johanna, hälsocoachen vi hade på jobbet, och jag svarade med det där sällsynt ointelligenta påståendet att "En karl ska väl så pall för lite högt blodtryck".

Jag försökte väl vara rolig och tänkte väl att det bara var tillfälligt. Så nästa år var det samma sak igen. Johanna ville absolut att jag skulle gå till doktorn men jag ryckte på axlarna igen. Tills jag en tid senare råkade berätta det här för Margareta, då hamnade jag hos doktorn fortare än kvickt!

Senaste åren har jag av olika anledningar, med doktorns goda minne, testat en tid att vara utan medicin, och det gick bra en tid, men så i höst har jag börjat igen. Och trycket är OK igen.

55 är lite lågt, men trycket var helt OK när det var färdigmätt 
Och nu har jag förstått hur viktigt det är att hålla blodtrycket i schack och hur idiotiskt det var att strunta i medicinen då i början. Och av bekanta har jag förstått att en del har svårt att få ner trycket, måste ha flera olika sorters piller, men det funkade direkt med den sort jag fick utskrivet. Så den kommer jag att fortsätta med, och hålla lite koll på trycket med mätaren jag köpte på Clas Ohlson härom året.  

Jag kanske får fler tabletter att hålla rätt på längre fram i sjuttitalet, men det här lilla morgonpillret klarar jag bra, det glömmer jag aldrig.

Och sens moralen av dagens visdomsord är att kolla trycket! Dumt även för en s.k. "karl" att
låta trycket dra iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar