söndag 11 januari 2015

Glansis eller glanskis?

Stora Gatan. Halt under snön.
Vi fick osökt nåt att fundera på på söndagspromenaden idag där vi skulle behövt ha tagit på oss broddarna.

Det där "glanskis" hade Margareta aldrig hört och det används knappt ser jag när jag kollar på nätet, några spår här och vara bar. Kanske ett modeuttryck som kommer men "glansis" heter det än så länge, det bestämde vi oss för och det var ju inte så viktigt heller. Bara några grader under noll men riktigt buskallt ändå i blåsten. Ganska folktomt ute och vi klarade oss helskinnade hem och kanske man kan hoppas att snön får ligga kvar ett tag nu.

Boulebanan behövs skottas
Trots snålblåsten blev vi lite skidsugna och som tur är har vi kollat in våra gamla skidor i stugan. Enkla, billiga skidor som vi köpte för snart 20 år sen men dom såg bra ut när jag plockade fram dom för året. Jag har åkt Vasaloppet två gånger på mina men det borde jag inte gjort, man ska ha bra grejor en sån gång, inte billiga budgetskidor. Men till skidåkning ett par gånger om året duger dom väl? Eller..?

Det svåra i den här åldern är att det är så svårt att bestämma sig om man ska köpa nytt eller hanka sig fram med sina gamla som ju inte är trasiga i alla fall. Men med bindningar som är så jobbiga att man ibland måste vara två för att få fast pjäxan. Men pjäxan är OK fast inte så varm, men nedåt minus 10 är vi väl i alla fall inte ute. Så skidorna får väl hänga med. Det blir en liten skidtur till helgen, vi får väl se om vi kommer på andra tankar efter den turen. Men nåt mer Vasalopp blir det inte för mig i alla fall.
                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar