tisdag 6 januari 2015

Kiva - en bra julklapp

Vi vuxna gav lite annorlunda julklappar till varandra i år. Det var klart att de små skulle ha "riktiga" julklappar, leksaker, kläder och upplevelser, men vi vuxna har ju allt redan, vi gav varandra gåvobevis till diverse välgörenhetsorganisationer i stället. Jag fick 50 dollar av Annika att hjälpa en organisation som heter Kiva  

Sen var det upp till mig att välja ut 2 personer från Kivas hemsida. och dom mottagare jag valde ut fick vardera låna 25 dollar av mig. Ett bidrag för att förverkliga sina projekt som dom har presenterat för Kiva. Vilka mottagare skulle jag välja?
Clara i Honduras odlar morötter

Jag skulle gjort det här mycket tidigare, Annika har hållit på länge, men nu fick jag äntligen en spark i rumpan och börjar med de här 50 dollarna. Sen ska jag se till att lägga in minst lika mycket till med egna pengar senare, det är ett fint sätt att hjälpa folk över hela världen.

För att komma igång med min första utlåning tänkte jag först hitta en ensam tjej med ett lämpligt projekt, men så ville jag inte diskriminera killarna heller, det fick bli Clara i Honduras och Ayuba i Nigeria för min första utlåning.

Ayuba i Nigeria odlar majs
Det fina med det här är att när låntagarna fått ihop det dom har tänkt låna så ska dom börja betala tillbaka sina lån så om nåt år eller så har jag fått tillbaka mina 50 dollar och kan låna ut dom till några andra i stället, ett fint sätt att hjälpa.

Med mina 25$ kom Clara precis upp till det belopp hon ville låna av Kiva, 350$, och nu ska hon kunna börja modernisera sin morotsodling för att senare börja återbetalningen av lånet. 350$ delat med 25$ = 14. Vi är alltså 14 långivare som under något år (antar jag) kommer att få tillbaka våra pengar från Clara så att vi kan satsa dom i nya projekt i stället. Eller ta ut dom i kontanter och köpa godis....


Ayuba hade bett att få låna 175$ och det fattades 50$ för honom igår, men så idag ser jag att han också fått ihop det han behövde. Hoppas Clara och Ayuba blev glada och att dom får nytta av sina pengar. Och så ska det bli spännande att se hur återbetalningarna funkar.

Fint att jag fick den här sparken i rumpan så jag kom igång. Jag har kollat in några fler hos Kiva som jag vill låna ut 25 dollar till, och så gav jag några frivilliga dollar till själva organisationen också för det här tyckte jag var ett så bra sätt att göra en enkel insats. Små pengar men stor hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar