lördag 20 december 2014

Sur gubbe med dålig hörsel är en dum kombination

Jag skulle tanka bilen idag och ta ut några hundringar hade jag tänkt och tog en liten tur. Började med macken.

På väg till nästa offer med ett par burkar. Bättre tur där?   
Där såg jag en tjej bredvid en bil en bit bort där hon stod och plockade med nånting. Så kom hon mot mig bärande på några burkar av något slag. "Jag låssas inte se henne"  hann jag tänka men så stod hon där med ett leende, jag kom inte undan,

"Hon vill förstås sälja något som inte jag är intresserad av" tänkte jag men var det något från hennes skolklass hade jag säkert köpt ändå för inte kan jag säga nej till en ung tjej som ser glad ut.

Men så var det det där med att jag var helt pank, inte ett öre i plånboken, det var ju nästa ärende jag hade på dagordningen. Bensinpumparna surrade och jag hade vänster öra mot tjejen, det var lite som den där gamla "God Dag, yxskaft"-historien om den döve gubben som inte ville låssas om sin dåliga hörsel. "Mummel, mummel, mummel" hörde jag tjejen säga så jag kunde bara vänligt men bestämt säga "Nej tack"! 

Lite snopen såg hon ut och chansade på killen på andra sidan min pump och hade bättre tur där. Han tackade och tog emot, vände sig till mig och frågade varför jag inte ville ta emot en gratis pepparkaksburk och en karamellpåse med skumtomtar.

Det undrade jag också nu, och var lite i valet och kvalet om jag skulle säga till tjejen att jag ångrat mig, men det kändes ju också lite fånigt. Jag tankade färdigt, nickade lite avmätt till tjejen som fortfarande såg lika glad ut. Jag förstår nog vad hon tänkte;

"En riktigt sur gubbe, han kunde gott ha behövt en burk pepparkakor. Ja, två."              
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar