söndag 7 december 2014

Jultraditioner nu i sjuttitalet

Jultradition i huset
I hissen idag blev det ett "Gomorron" till en granne. Hon hade varit och köpt morgontidningen sa hon. Då börjar det röra på sig i huvet på en gammal gubbe.

Bara det är ju en förändring, alltså att kvällstidningarna som Aftonbladet och Expressen blivit morgontidningar nu. Och försäljningen av papperstidningen måste väl ha gått ner radikalt, läste jag inte nånstans att Aftonbladet funderade på att sluta med papperstidningen, hur ska det då gå för dom som tar en morgonpromenad för att köpa tidningen. Själv läser bara tidningen på nätet nu, det är ju där tidningarna tjänar sina pengar nu och på sina TV-sändningar som jag däremot inte kollar regelbundet. Papperstidningen är väl mer ett nödvändigt ont, eller kommer den alltid att finnas? Inte vet jag och vad ska pappa säga till sina barn på julafton i fortsättningen om han inte kan gå ut och köpa tidningen.

Så hann vi säga några ord i hissen om jultraditioner, det blir färre och färre tomtar sa hon och allt mindre med julpynt, jag kan bara hålla med. Julgranen har vi avskaffat sen 10 år tillbaka - småtråkigt? Minns att jag var väldigt noga med att hjälpa  mamma Karin med julgran under hennes sista år fast hon alltid sa att det inte behövdes, nu förstår jag henne bättre. Hon ville nog egentligen inte att jag höll på med den där granen. Vi kanske är tråkiga, men nix pix. Ingen julgran. I år blev det ingen adventsstake heller, det hade vi ju kunnat ha men det blev inte av.

Just när vi träffades i hissen hade jag varit nere i källaren för att hämta upp lådan med julsaker så några tomtar och granar har vi i alla fall allt ställt fram. Och ljusslingan på balkongen håller nästan alla i huset på, vi också. Punktligt till första advent ska dom upp. Rätt pampigt när det lyser från alla balkonger i decembermörkret. Men vår julstjärna var det något fel på så det fick räcka med ett par elektriska ljusstakar i fönstren.

Också i stugan i Sala blev det magert i år. Slingorna på verandan blev det inte av att sätta upp i år, inte heller tomten som brukar stå och lysa så fint. Vi var förbi som hastigast där idag men jag hade inte en tanke på slingorna. Ingen stjärna i fönstret har vi och inga ljusstakar, vi som alltid brukar ha två stycken som tänds med timer varje kväll. Kanske vi får ta en tur dit igen och rigga upp lite belysningar, annars kan ju grannarna tro att vi blivit gamla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar