lördag 6 december 2014

En affärsmässig fundering

Fairway tog upp de två vänstra husen,
i högra huset låg en mataffär med lite finare varor... 
Morgonpromenaden till min matbutik, Coop Konsum i Igor, gav upphov till en fundering. Vi i Sverige ligger långt före USA i en del fall.

Vår mataffär i USA som lyser därnere på Broadway var välförsedd med massor, massor av mat. Öppet från 6 på morgonen till 1 på natten och resten av dygnet gick åt att ta emot leveranser från lastbilarna som köade därnere och folk sprang hela natten och lastade av och bar in, det såg vi dom nätter vi hade svårt att sova. Så långt allt väl, det är klart att det är bra att det finns mat att köpa även om man kan reagera mot överflödet, men så är det ju hos oss också. Jag kan inte klaga på att det fanns mat, tvärtom ska man förstås vara tacksam för det, men hur det var med närodlat och ekologiskt ska jag låta vara osagt.

Men det jag tänkte på var den trista arbetsmiljön för tjejerna (jag såg bara tjejer) i kassorna.

Vi är ju vana med ordnade köer till kassorna eller effektiv självscanning. Och i kassakön är det vi kunder som lyfter och packar varorna, så har vi väl gjort hur länge som helst sen man förstod hur slitsamt det är för kassa personalen (förlåt, jag läste om särskrivning idag) att lyfta varorna ur vagnen och packa i kassarna. Jag minns inte ens hur det gick till.

Men här hos Fairway var det mycket som skulle kunna förbättras med svensk noggrannhet och planering.

Snabbkassan på Coop i Igor
Med så otroligt mycket varor blev det knappt utrymme för oss kunder att ta sig fram i gångarna. Och det var otroligt otydligt hur vi kunder skulle köa, det blev förvirring varje gång vi handlade där. Med så mycket varor i affären var det inte heller plats att ordna riktiga köer, man köade i matvarugångarna på något konstigt sätt som gjorde att det var lätt att kunder smet före varandra.

Och i kassorna som inte låg på rad utan mer i en lite sunkig, trång klunga fick tjejerna lyfta varorna och packa dom åt oss kunder. Även i finaffärn till höger på bilden var det trångt i kassan, vi kunder fick tränga oss förbi varandra där vi handlade. Obegripligt dum kassalinje var det där.

Men tjejerna törs väl inte klaga, då åker dom väl ut och väljer hellre dålig lön och dålig arbetsmiljö. Jag hade heller betalt några procent mer för maten så att tjejerna och även vi kunder fått det lite bättre.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar