tisdag 16 december 2014

En okänd värld

Coop Forum rena spelbutiken
Ja, så dramatiskt är det inte, men jag satt där i dag med en alldeles utmärkt raggmunk med fläsk och funderade.

Längs ena väggen stod det fem Jack Vegas-maskiner som gick varma och alldeles utanför restaurangen en lång vägg med skärmar. Vad är det här egentligen och hur gör man?

Minns att det var debatt en gång om spel där det blev vinst var 5:e minut är det det man håller på med här. Det var travlopp såg jag men kör dom sånt så här en vardag mitt på dan? Ska man satsa pengar kan ju tom jag räkna ut att det måste vara direktsändningar. Det återstår mycket för en insnöad gubbe att lära sig, det inser jag. Om man nu behöver lära sig sånt här.

Så stötte jag på vandringsmannen där i mataffärn också, han som jag ser varje dag när jag är på stan. Spelmissbruk är ju vanligt nu, är det det vår vandringsman lider av. ABSOLUT inget jag behöver engagera mig i och jag vill inte sprida några rykten, han kanske bara är intresserad av hästar. Jag har skrivit om honom förr och undrat varför han minst två gånger om dan går ända från norra stan 5-6 kilometer ner till centrum där jag sett honom sitta i en spelbutik och kolla spelresultat på skärmarna. Nu satt han här, först med raggmunk i restaurangen, sen framför TV-skärmarna med något nervöst i blicken.

Klart det vore fint med en miljonvinst lite då och då och spelar man inte kan man inte vinna säger man ju, men nej, jag är rätt ointresserad. Det är lätt att inse hur liten en chans på miljonen egentligen är och jag tror aldrig att jag skulle kunna bli spelmissbrukare. Postkodlotteriet satsar hårt på att få mig som kund, men där blir det papperskorgen direkt och Kombilotteriet har jag slutat med. Köper aldrig Triss.

Men jag kände mig lite irriterad idag när jag inser att jag inte förstår ett dugg om vad som händer längs den här väggen med alla TV-apparater, så i rent allmänbildningssyfte ska jag göra som min vän vandraren och sätta mig framför dom och kolla. Skulle herr vandraren också sitta där kanske han kan ge mig några expertråd.                              
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar