fredag 3 mars 2017

Memories

Min livlina i årets #blogg100 får bli mina gamla bilder och minnen som kommer till mig nu när jag håller på och digitaliserar våra fotoalbum. Ett rätt trist och tidsödande jobb men fint att få in alla bilder "på datan" och kunna stoppa undan albumen.

Det första som slår mig är ett par bilder ur det första albumet jag är klar med. Ett par bilder från Hotell Flamingo i Solna från 1966. Samtidigt ser jag några FB-bilder från vänner som just nu är i Syd-Afrika med sina fyra små barn på sportlov. En vecka "one thousand mil away from home" som sången säger. "Mil" inte som originalets "miles". Det gav tillfälle till en fundering om resvanor förr och nu.

Radio och telefon men ingen TV
Har folk råd så gör dom väl som dom vill med sina pengar, det har inte jag det minsta med att göra mer än att jag principiellt tror att barn har det bättre att få landa och ta det lite lugnt på sportlovet hemmavid och inte stressa jorden runt på sportlovet för att föräldrarna gillar att resa. 1000 mil.....

Idag hörde jag om månturisterna som snart är på väg på semester till månen, Christer Fuglesang trodde på rymdresor som semesterresor. Vardagsmat för barnbarnsbarnen på sportlovet?

När vi var unga "var vi inte särdeles beresta, vi hade nätt och jämnt varit vid Pressbyrån i Gnesta"  (fritt efter Galenskaparna). Bilderna från Hotell Flamingo 1966 var min första tjänsteresa. 21 år, första jobbet, första tjänsteresan, första gången jag bodde ensam på hotell! Av en slump hade jag med min Instamatic så den här sensationen blev förevigad med ett par bilder.

Den där vintern/våren-66 bodde jag minst 6 veckor där på Hotell Flamingo för 35 kronor natten och blev rätt ofta starstruck i hissen och i frukostmatsalen. Fotbollslandslaget bodde också på det hotellet nära Råsunda och hade några samlingar, det var stort för mig. Och ännu hade jag aldrig åkt flyg på nån semesterresa.

Till sist håller jag, inte minst pga miljöskäl, på den diskuterade flygskatten men inser svårigheten att få igenom en sån. Ett bidrag till minskat resande och bättre miljö tänker jag men jag ska läsa på lite mer om konsekvenser och positiva och negativa effekter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar