onsdag 15 mars 2017

Årsmöten på löpande band

Mitt sista årsmöte för i år tror jag det var igår. Rätt välbesökt. Det var årsmötet i förra veckan också.

Kanske jag borde på på Hyresgästföreningens årsmöte också om nu inte det varit. Och kanske OKQ8-stämman om det finns såna fortfarande?

"Det var ljusblått" sa ordf. Kent
Gårdagens möte var rätt städat och gick smärtfritt. Styrelsen fick som väntat ansvarsfrihet. Det är ingen turbulens i vår förening, och jag har faktiskt aldrig varit på möten där det varit bråk och hetsiga diskussioner som man hört talas om. Kupper där styrelsen byts ut och sånt. Det är ju tvärtom oftast svårt att få några  vill vara med i en styrelse.




Samma tugg är det på alla årsmöten, de flesta dagordningar följer ju ungefär samma mall och jag har nog rätt när jag säger att ett normalt årsmöte i en svensk förening tar 45 minuter plus/minus 3 minuter. Samma tugg, "kan vi godkänna..., finns det fler förslag..., ordet är fritt---" men det är inte negativt, tvärtom. Val ska tas på rätt sätt, siffror, namn, revisionen allt ska ju redovisas tydligt och det ska vara plats för frågor.

Och plats för kaffe och semla blev det också i går och bloggägaren fick två år i styrelsen.

Det är det här som är vardagsdemokrati på något sätt och idag är det styrelsemöte. Med dagordning, "kan vi godkänna..." etc. Lite fint är det att vi har det så här lite formellt i föreningslivet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar