onsdag 8 mars 2017

Fotografering förbjuden

Det här med Sociala Medier har en naturlig koppling till den där frågan om hur man får fotografera och var det är förbjudet. Och hur är det med att lägga ut bilder på nätet. En bekant sa "det där är ju en offentlig plats så då är det förstås förbjudet att fotografera" 

Okunskapen är stor och folk i gemen tror inte att det är så tillåtet som det är och mina vänner tror mig inte alltid när jag berättar hur det är. Jag läste på en gång när jag körde Facebookkurser. Har det ändrats tänkte jag och nu har jag läst på igen.

"Var" får man fotografera först, det är enkelt. Man får fotografera överallt där det inte är förbjudet som t.ex. skyddsområde med en skylt "Fotografering förbjuden". Eller i en lokal med skylt på dörren från fastighetsägaren att det är förbjudet, då får man också låta bli.

Olaglig bild!
Allt annat är tillåtet som människor i grupp på stan, närbilder på enskilda människor på en parkbänk, grannen som solar naken på sin tomt... Allting får man fotografera utom alltså där det är förbjudet. Sen kan man råka ut för förtal förstås om man använder bilderna fel, men man får fotografera.

På privat område är det annorlunda. I en affär, på restaurangen, konserten, museet, skolan, BB etc, kan det vara förbjudet, men det måste framgå på något sätt. Eller att man blir tillsagd, då är det bara att lyda. Som bilden jag tog på Filmstaden i Västerås, den är faktiskt olaglig! Jag hade inte sett fotoförbudet på dörren, så SF har rätt att ta mig i örat eller anmäla mig, jag tar risken, men fel av mig var det alltså, förlåt.

Sen några år finns det en ny lag om kränkande fotografering, sånt man hör om ibland. Dold fotografering i omklädningsrum, i någons hem i smyg etc. Det är olagligt.  Men polisen får smygfilma även hemma hos skummisen.

Egentligen är det rätt enkelt och precis som jag lärt ut men den där lagen om kränkande fotografering är rätt ny och den behövdes. Annars är det bara att plåta på  och ha ett gott omdöme.

Sen finns det en massa lagar och regler om man ska använda bilderna i marknadsföring, men som en enkel bloggare, Instagrammare e.dyl. behöver man inte tänka på sånt. Plåta på och skulle någon känna sig trampad på tårna så skulle åtminstone jag ta bort bilden direkt även om jag egentligen inte skulle behöva, klart man ska vara smidig.

Men rätten att fotografera är frikostlig i Sverige, det tror inte mina vänner förrän jag berättar för dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar